لیست رپر های مجاز ایران که مجوز برگزاری کنسرت دارند

موسیقی رپ یکی از انواع دسته بندی موسیقی های مطرح دنیاست که معادل انگلیسی آن ” RAP ” می‌باشد و در ردیف موسیقی های پاپ و جاز و … قرار می‌ گیرد. این سبک موسیقی بیشتر مختص نسل جدید می‌باشد و افراد مسن و یا سالخورده کمتر نسبت به این موسیقی ها علاقه نشان می‌ دهند. در ایران هم این سبک موسیقی در دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است. به کسی که موسیقی با سبک رپ می‌ خواند رپر گفته می‌ شود. رپر ها به دو دسته مجاز و غیر مجاز تقسیم می‌شوند. رپر های مجاز ایران از سرآمدان رپ فارسی به حساب می‌ آیند. در ادامه بیشتر با این سبک موسیقی و افراد حاضر در آن آشنا می‌شویم.

رپر های مجاز ایران چه کسانی هستند؟

رپر های مجاز ایران چه کسانی هستند؟

رپر های مجاز یعنی خوانندگانی که به سبک رپ در عرصه موسیقی فعالیت دارند و همان ها برای اینکه کار های رپری را انجام دهند از وزارت فرهنگ کشوری اقدام به اخذ مجوز کرده اند و مجوزشان هم صادر شده است. این رپر ها که طرفداران بسیار زیادی هم دارند آهنگ هایی که تا به حال خوانده اند دارای موضوعات مختلفی بوده است. رپ های آن ها مخلوطی از آهنگ های شاد و غمگین است. در ادامه به معرفی چند مورد از این رپر ها می‌پردازیم:

یاس

یاسر بختیاری با اسم هنری یاس که فعالیت زیادی در عرصه رپ دارد، متولد 30 خرداد 1361 در شهرستان مسجد سلیمان می‌باشد که خواننده رپ فارسی اسـت. وی دارای شهرت برجسته در زمینه موسیقی فارسی می‌باشد. محتوای اکثر آهنگ های یاسر انتقاد و اعتراض بـه مشکلات و بی عدالتی های اجتماعی مثل فقر، اعتیاد، بی‌کاری، جنگ، روسپی‌ گری، خودکشی، طلاق و … اسـت. اولین آهنگ او کـه بـه صورت قانونی در ایران به انتشار درآمد آهنگ یادت نره نام داشت کـه آن را با مجید غفوری، خواننده پاپ به اجرا درآورد. یاس دارای کنسرت‌هایي در جاهای مختلف می‌باشد که برگزار کرده‌ اسـت.

هیچکس

از رپر های معروف و پر طرفدار سروش لشکری می‌باشد که همه او را با نام هنری هیچکس می‌شناسند. او در 19 اردیبهشت سال 1364 در تهران به دنیا آمد. سروش هیچکس دارای هواداران خاصی می‌باشد. هیچ کس نیز در ابتدا در ایران زندگی می‌کرد و آهنگ های زیادی به سبک رپ در ایران به صورت زیر زمینی اجرا کرد و کنسرت های زیادی نیز داشته و به همین وسیله ها دارای شهرت بالایی در زمینه رپ فارسی شده است.

حصین

نام اصلی این رپر ایرانی حسین رحمتی می‌باشد که قبلاً با نام هنری حسین ابلیس فعالیت می‌کرد و حالا با نام هنری حصین فعالیت می‌کند. علت اینکه حصین را با صاد می‌نویسد نه سین این است که به امام سوم شیعیان جسارتی نباشد و نامش متفاوت از ایشان باشد. حصین نیز مانند دیگر همکاران خود دارای هواداران زیادی نیز می‌باشد.

رضا پیشرو

از دیگر رپر های ایرانی محمد رضا ناصری می‌باشد که با نام رضا پیشرو در حال فعالیت در عرصه رپ است. رضا پیشرو علاقه شدیدی به خوانندگی در زمینه رپ دارد. کار های بسیار جالب و عالی از او تا به حال ساخته شده است.

شایع

محمد رضا که با نام هنری ” شایع ” به فعالیت رپری پرداخته است متولد سال 1372 می‌باشد. او در شاه عبدالعظیم به دنیا آمد و پس از مدتی با خانواده اش به تهران مهاجرت کرد. او نیز دارای طرفداران بسیاری می‌باشد.

بهرام

رپر محبوب به نام بهرام نورایی با نام هنری ” بهرام ” در تهران در سال 1367 متولد شد. او از سال 1385 کار رپری خود را آغاز کرد.

عرفان

عرفان رسولی از دیگر فعالان در عرصه موسیقی رپ می‌باشد. او با نام هنری ” عرفان ” در این زمینه مشغول است. وی در سال 1362 در اصفهان به دنیا آمد.

سهراب ام جی

سهراب ام جی از دیگر رپر های معروف و پر طرفدار می‌باشد که در 10 بهمن 1365 متولد شد و در گروهی از دوستانش به فعالیت در عرصه رپ می‌ پرداخت.

مهراد هیدن

مهراد هیدن که نام اصلی او مهراد مستوفی راد است که در سال 1363 در تهران متولد شد و در سبک های رپ، راک، هیپ هاپ فعالیت کرده است.

صادق

صادق واحدی با نام هنری ” صادق ” در 7 اردیبهشت 1369 در کرج به دنیا آمد. او از سال 1395 فعالیتش را در عرصه رپ فارسی شروع کرد.

رپر های مجاز ایران چگونه مجوز گرفته اند؟

رپر های مجاز ایران چگونه مجوز گرفته اند؟

اخیراً اخباری منتشر شده که حاکی از این است که رپر ها در ایران مجوز گرفته اند. این خبر صد در صد واقعی نیست و ممکن است به کلی شایعه باشد. چرا که در گذشته به کلی خوانندگان رپ بدون مجوز و به صورت زیر زمینی به خواندن موسیقی رپ مشغول می‌شدند. مگر اینکه به تازگی این اتفاق افتاده باشد. برخی رپر های ایرانی آزادانه رپ می‌خوانند و گویی که مجوز دارند. البته به نام خواننده مجاز مشغول هستند ولی اینکه واقعاً مجوز دارند یا خیر مشخص نیست.

درآمد رپر های مجاز ایران به چه صورت است؟

درآمد رپر های مجاز ایران به چه صورت است؟

همه رپر ها از راه خواندن موسیقی و انتشار آن ها در وبسایت های مختلف در دنیا به یک کسب و کار خوب پرداخته اند. درآمد آن ها به این صورت است که هر چه تعداد لایک ها و دانلود ها و پخش های آهنگ هایشان بیشتر باشد در ازای هر بازدید مبلغی به آن ها پرداخته می‌شود. البته رپر ها هم مانند سایر خوانندگان کنسرت های فراوانی را برگزار کرده اند که به دلیل تجمع بالا در این کنسرت ها از درآمد بالایی برخوردار شده اند. البته رپر ها به دلیل داشتن سایت ها و پیج ها و کانال هایی در شبکه های اجتماعی و پر مخاطب بودن آن ها به کار واینری هم مشغول می‌باشند. به این صورت که از طریق پیج هایشان که بسیار هم دنبال کننده دارند به تبلیغات گسترده می‌پردازند و در ازای این تبلیغات مبالغ بالایی دریافت می‌کنند.

در این مورد برای درآمد رپر های مجاز ایران می توان درآمد از اسپاتیفای و یوتیوب را هم لحاظ کرد که خواننده ها حساب ویژه ای روی آن باز کرده اند.

کنسرت های رپر های مجاز ایران

کنسرت های رپر های مجاز ایران

در ایران کنسرت های فراوانی از خوانندگان مطرح ایرانی برگزار شده است. این کنسرت ها در شهر های مختلف به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است. مردم زیادی در این کنسرت ها شرکت می‌کنند. خوانندگان رپ نیز مانند دیگر خواننده ها در این کنسرت ها حضور داشته اند که البته چون رپ از هواداران خاصی برخوردار است برای همین ممکن است که هواداران حاضر در جمع در مقایسه با هواداران خوانندگان پاپ کمتر باشد.

کنسرت های رپر های غیر مجاز ایران

کنسرت های رپر های غیر مجاز ایران

در ایران کنسرت های غیر مجاز رپ زیاد بوده است. ممکن است که تعجب کرده باشید. ولی این مورد حقیقت دارد. شاید تا به حال این را نشنیده بودید چون صدای آن ها خاموش بوده است. این کنسرت ها بیشتر به صورت زیر زمینی برگزار می‌شده است. با این حال افراد بسیار زیادی در این کنسرت ها برای تماشا شرکت می‌کردند. در کنسرت های زیر زمینی به صورت تبلیغات مخفی و غیر رسمی برای دعوت هواداران اقدام می‌‎کرده اند.

رپر های مجاز ایران زیرزمینی محسوب می شوند؟

رپر های مجاز ایران زیرزمینی محسوب می شوند؟

اصولاً وقتی خواننده ای مجوز می‌گیرد که فعالیتش را به انجام برساند دیگر نیازی نیست که به صورت زیر زمینی فعالیت کنند. فعالیت زیر زمینی غالباً برای کسانی بوده است که هیچ مجوزی برای شروع کارشان نداشته و به صورت مخفیانه در زیر زمین به خواندن موسیقی روی می‌آورده اند. رپر های مجاز ایرانی که مجوز دارند نیازی نیست به صورت مخفیانه به فعالیت بپردازند مگر اینکه فعالیتشان بخواهد خارج از چار چوب قوانین در مجوز نامه باشد که در این صورت مستحق جریمه و مجازات قانونی هستد چرا که نباید خارج از قوانین مجوز داده شده عمل کنند.

آیا یاس از رپر های مجاز ایران است؟

آیا یاس از رپر های مجاز ایران است؟

یاسر بختیاری از رپر های درجه یک ایرانی به حساب می‌آید. مدت زیادی در ایران به فعالیت در زمینه رپ مشغول بود. حالا عده ای می‌گویند که او از ایران رفته است. چون مجوز نگرفته و به همین مناسبت در زیر گلویش تتویی انجام داده که نشانه خفگی صدای او می‌باشد. می‌گویند که هم اکنون یاس در خارج از ایران به فعالیت در زمینه رپ می‌پردازد ولی همچنان هواداران پر و پا قرصش را دارد. یاس آهنگ های زیادی در ایران با موضوعات مختلف خوانده است که درباره موضوعات آن ها می‌توان به مشکلات و ناعدالتی های اجتماعی اشاره کرد. این موضوعات مورد استقبال همه مردم واقع شد و طرز و سبک خواندن یاس نیز از سبک های خاص می‌باشد که به واسطه همین سبک هواداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

سوالات متداول

  1. رپ چیست و رپر کیست؟

    به موسیقی که به تازگی با سبک جدید در چند سال اخیر رایج شده و در آن به مسائل سیاسی و اجتماعی و … می‌پردازند رپ می‌گویند. به خوانندگان که به موسیقی رپ روی آورده اند رپر گفته می‌شود.

  2. موسیقی رپ در چه جاهایی برگزار می‌شود؟

    این موسیقی در بیشتر جاهای دنیا در حال ساخت و پخش است. در ایران هم خیلی ها علاقه به رپ دارند.

  3. آیا آهنگ های رپ مناسب جشن و مهمانی است؟

    معمولاً این گونه نیست ولی در میان رپ ها آهنگ هایی هستند که زیبا می‌باشند و مناسب مهمانی ها و جشن تولد ها و عروسی هاست.

  4. آیا همه رپر ها مجوز دارند؟

    متاسفانه این گونه نیست زیرا به دلیل سبک نامناسب رپ امکان مجوز برای آن نیست. البته برخی از رپر ها مجوز دارند ولی با محدودیت مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید