اسامی خوانندگان پاپ ایرانی از قدیم تا به حالا + لیست بهترین آهنگ آن ها

امروزه تعداد خوانندگان پاپ ایرانی بسیار زیاد شده که این امر نشان دهنده محبوبیت سبک پاپ (پاپ در ویکی پدیا) در بین کاربران ایرانی می باشد. در حال حاضر نام چهره های شناخته شده و درخشانی در تاریخ موسیقی پاپ ایرانی به چشم می خورد که هر کدام از آن ها توانسته اند در شهرت این سبک از موسیقی، نقش گسترده ای داشته باشند.

قبل از بررسی دقیق توصیه می کنیم که نگاهی به لینک های زیر داشته باشید :

فهرست خوانندگان پاپ ایرانی

فهرست خوانندگان پاپ ایرانی

سبک پاپ یکی از سبک های موسیقی پرطرفدار در ایران و سایر کشور های جهان است که امروزه خوانندگان مختلفی در آن به فعالیت می پردازند. این سبک موسیقی با عنوان سبک عامه پسند شناخته می شود و برای نخستین بار در دوران قاجار پدیدار شد. البته این سبک در دهه ۵۰ در ایران رواج پیدا کرد و چهره هایی به نام ویگن، حمیرا، هایده، مهستی در شهرت این سبک نقش چشمگیری داشته اند.

محسن یگانه از خوانندگان پاپ ایرانی

محسن یگانه یکی از نخستین چهره های ایرانی است که توانست پس از انقلاب ۵۷ با مجوز به صورت رسمی در سبک موسیقی پاپ فعالیت کند. این چهره در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ متولد شده و اصالتاً اهل گنبد کاووس می باشد. وی فعالیت های خود را از سال ۱۳۸۳ در استان تهران آغاز کرد.

سیروان خسروی از خوانندگان پاپ ایرانی

سیروان خسروی را می توان یکی دیگر از استعداد های درخشان سبک موسیقی پاپ ایرانی دانست. این چهره متولد مرداد ماه سال ۱۳۶۱ می باشد و فعالیت های خود را در زمینه موسیقی پاپ از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد. البته علاوه بر فعالیت در سبک پاپ، در سبک های دیگری مانند راک و موسیقی الکترونیک نیز فعالیت گسترده و چشمگیری دارد.

زانیار خسروی از خوانندگان پاپ ایرانی

از دیگر خوانندگان پاپ ایرانی می توان به زانیار خسروی اشاره کرد. این چهره در سال ۱۳۶۴ در استان تهران متولد شد، اما اصالتا اهل کردستان ایران می باشد. وی فعالیت های خود را پس از برادرش در سال ۱۳۸۷ آغاز کرد و یک آلبوم مستقل به نام ۲۸ دارد. این چهره در حال حاضر فعالیت موسیقی خود را با مازیار لشنی در قالب گروهی به نام ایهام ادامه می دهد.

فرزاد فرزین از خوانندگان پاپ ایرانی

فرزاد فرزین نامی آشنا در لیست خوانندگان پاپ ایرانی مجاز می باشد. این چهره در سال ۱۳۶۰ در استان تهران دیده به جهان گشود و فعالیت های خود را در سبک موسیقی پاپ، الکترونیک و راک را از سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی آغاز کرد. وی در صنعت بازیگری نیز حضور دارد.

احسان خواجه امیری از خوانندگان پاپ ایرانی

احسان خواجه امیری از خوانندگان پاپ ایرانی

احسان خواجه امیری را می توانید یکی دیگر از چهره های شناخته شده در سبک پاپ ایرانی دانست. او در سال ۱۳۶۳ متولد شد و اصالتا اهل استان تهران می باشد. پدر این چهره، حسین خواجه امیری است که در سبک موسیقی سنتی فعالیت دارد و با نام هنری ایرج شناخته می شود. احسان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.

عارف از خوانندگان پاپ ایرانی

عارف یکی از چهره های پر افتخار ایرانی است که در سبک پاپ فعالیت می کند. این چهره فعالیت های خود را قبل از آغاز انقلاب اسلامی در ایران شروع کرد و در حال حاضر بیش از ۹۰۰ ترانه را با لهجه ها و گویش های مختلف ایرانی خوانده است. این چهره که با لقب سلطان قلب ها شناخته می شود.

سوزان روشن از خوانندگان پاپ ایرانی

سوزان روشن از چهره هایی بود که پس از انقلاب اسلامی وارد عرصه خوانندگی شد. او در سال ۱۳۴۶ و در استان تهران دیده به جهان گشود و پس از گذشت ۱۰ سال به همراه خانواده اش راهی آمریکا شدند. این چهره فعالیت خود را در موسیقی در سن ۱۶ سالگی در کنار حسن شماعی زاده آغاز کرد.

بنیامین بهادری از خوانندگان پاپ ایرانی

یکی دیگر از چهره های فعال در سبک موسیقی پاپ ایرانی را می توان بنیامین بهادری دانست که البته باید بدانید که این چهره با نام اصلی وحید بهادری در سال ۱۳۶۱ متولد شد و بنیامین نام هنری او می باشد. وی در حال حاضر فعالیت کم رنگی در صنعت موسیقی دارد و به دنیای بازیگری راه یافته است.

هنگامه از خوانندگان پاپ ایرانی

هنگامه از خوانندگان خانم ایرانی می باشد که در سال ۱۳۴۳ متولد شد. این چهره اصالتاً اهل استان های شمالی ایران است و محل تولد او لاهیجان می باشد. وی در حال حاضر از خوانندگان ایرانی است که فعالیت های خود را در لس آنجلس آمریکا به سرانجام می رساند و پس از مهاجرت به این ایالت وارد صنعت موسیقی شد.

حمید هیراد از خوانندگان پاپ ایرانی

یکی از خوانندگان نوظهور سبک پاپ ایرانی، حمید هیراد می باشد. نام اصلی این چهره حمید رضا حسین زاده است و در سال ۱۳۷۰ در شمیران متولد شده، او با نام هنری حمید هیراد فعالیت های موسیقی خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد. وی در حال حاضر به بیماری سرطان خون مبتلا شده و فعالیت های موسیقی خود را کاهش داده است.

خوانندگان پاپ ایرانی مرد

خوانندگان پاپ ایرانی مرد

قبل از آغاز انقلاب ۵۷ در کشور ایران، آقایان و بانوان مختلفی در صنعت موسیقی پاپ فعالیت می کردند. اما پس از تغییر حکومت ایران فعالیت خانم ها به عنوان یک خواننده ممنوع شد و در حال حاضر بسیاری از خوانندگانی که در این سبک به فعالیت پرداخته اند، آقا هستند.

فرامرز اصلانی

فرامرز اصلانی خواننده سرشناس و محبوب ایرانی است که فعالیت های موسیقی خود در سبک پاپ را در دوران پهلوی آغاز کرد. این چهره پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به مقصد کشور انگلیس برای همیشه ترک کرد و توانست فعالیت های موسیقی خود را در لندن ادامه دهد.

علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری را می توان یکی از پر مخاطب ترین خوانندگان ایرانی دانست که در سبک موسیقی سنتی و پاپ فعالیت می کند. این چهره در سال ۱۳۳۷ در استان اصفهان دیده به جهان گشود و فعالیت های موسیقی خود را در سال ۱۳۵۷ به صورت کاملا رسمی و با مجوز وزارت ارشاد آغاز کرد.

افشین

یکی از خوانندگان فعال در سبک موسیقی پاپ افشین جعفری می باشد. این چهره در سال ۱۳۵۷ در شهرستان بابل استان مازندران دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۷۴ به کشور آلمان مهاجرت کرد. وی فعالیت های خود را در دنیا موسیقی از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و در حال حاضر یکی از خوانندگان نسل جوان ایرانی ساکن در خارج از کشور می باشد.

آرون افشار

آرون افشار

آرون افشار از جدید ترین خوانندگان ایرانی سبک پاپ می باشد که متولد سال ۱۳۷۷ در استان مشهد است. این چهره علاوه بر خوانندگی در نوازندگی گیتار نیز تبحر دارد و فعالیت های خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد. وی با انتشار ترک “جانم باش” در سال های اخیر به شهرت رسید.

پازل بند

پازل بند یکی از گروه های موسیقی ایرانی است که در سبک پاپ فعالیت می کند. اعضا این گروه علی رهبری و آرین بهاری هستند و از سال ۱۳۹۰ در حال افتخار آفرینی در این سبک می باشند. این گروه موسیقی نخستین آلبوم رسمی خود را در سال ۱۳۹۵ در ایران منتشر کرد.

علیرضا طلیسچی

علیرضا طلیسچی از چهره هایی است که فعالیت خود را در صنعت موسیقی ابتدا در زمینه آهنگسازی و ترانه سرایی آغاز کرد اما پس از آن به خوانندگی روی آورد و از سال ۱۳۸۵ تا کنون در این رشته فعالیت می کند. وی در سال ۱۳۶۴ در استان تهران زاده شد، اما اصالتاً اهل استان همدان می باشد.

محمد اصفهانی

نام اصلی این خواننده شناخته شده محمد مهدی واعظی می باشد که در سال ۱۳۴۵ در استان اصفهان دیده به جهان گشود. وی در کنار محمدرضا شجریان به شاگردی پرداخت و امروزه به یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین خوانندگان پاپ و موسیقی سنتی ایرانی تبدیل شده است.

فریدون آسرایی

فریدون آسرایی از با احساس ترین خوانندگان سبک پاپ ایرانی می باشد که در سال ۱۳۳۵ در یکی از استان های شمالی ایران دیده به جهان گشود. این چهره فعالیت موسیقی خود را در سال ۱۳۷۶ در ژانر پاپ آغاز کرد و توانست تمام فعالیت هایش را به صورت رسمی و ما با مجوز در کشور ایران ادامه دهد.

هوروش بند

هوروش بند از دیگر گروه های ایرانی فعال در سبک موسیقی پاپ می باشد که با همکاری مهدی دارابی، حمید فریزند، مسعود جهانی و مسیح و آرش احداث شد. این گروه موسیقی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ در استان تهران آغاز کرد و سرانجام با انتشار ترک “لیلی بی عشق” توانست به شهرت چشمگیری در بین علاقه مندان دست پیدا کند.

سینا درخشنده

سینا درخشنده از دیگر چهره های فعال و نوظهور در صنعت موسیقی پاپ ایرانی می باشد که در سال ۱۳۷۱ در استان شیراز دیده به جهان گشود این شهر علاوه بر خوانندگی شاعر و آهنگساز می باشد و نام اصلی او رضا عنوان شده است.

خوانندگان پاپ ایرانی خارج از کشور

خوانندگان پاپ ایرانی خارج از کشور

در زمان پیروزی انقلاب ۵۷ بسیاری از خوانندگانی که در این سبک فعالیت می کردند، نتوانستند از سوی وزارت ارشاد مجوز فعالیت رسمی خود را کسب نمایند. از این جهت آن ها برای ادامه فعالیت در عرصه خوانندگی، ایران را برای همیشه ترک نمودند.

داریوش

داریوش اقبالی از شناخته شده ترین فعالین عرصه سبک پاپ ایرانی می باشد که در سال ۱۳۲۹ در ایران متولد شد. این چهره فعالیت خود در سبک پاپ و راک را از سال ۱۳۴۹ در ایران آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لندن را برای ادامه فعالیت هایش انتخاب نمود.

ابی

ابراهیم حامدی که فعالیت خود را در عرصه موسیقی پاپ با نام ابی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد، اصالتا اهل استان تهران می باشد و در سال ۱۳۲۸ دیده به جهان گشوده است. وی در حال حاضر ساکن کشور آمریکا است و با لقب آقای صدا شناخته می شود.

شادمهر

شادمهر عقیلی از نخستین چهره هایی بود که قصد داشت فعالیت خود در سبک موسیقی پاپ را در ایران و با مجوز رسمی وزارت ارشاد آغاز کند. این چهره در سال ۱۳۵۱ متولد شد و متاسفانه موفق نشد موسیقی های خود را با مجوز در اختیار علاقه مندانش قرار دهد. از این جهت ایالات متحده آمریکا را برای سکونت انتخاب کرد و فعالیت های خود را در آن جا ادامه داد.

امید

امید نام هنری و مختصر امید سلطانی، خواننده سبک پاپ ایرانی می باشد که در سال ۱۳۴۱ در الیگودرز ایران متولد شد. این چهره از رزمندگانی بود که در سن ۱۸ سالگی در جبهه جنگ ایران و عراق حضور پیدا کرد، اما سرانجام برای تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت نمود. وی در آن جا فعالیت های موسیقی خود را آغاز کرد و در حال حاضر در آمریکا سکونت گزیده است.

آرش

آرش یا همان آرش لباف از دیگر چهره های شناخته شده ایرانی فعال در عرصه موسیقی پاپ می باشد که در سال ۱۳۵۶ متولد شد. وی در حالی که تنها ۱۰ سال داشت به همراه خانواده اش به یکی از کشور های اروپایی مهاجرت نمود و فعالیت خود در عرصه خوانندگی، آهنگسازی و تهیه کنندگی موسیقی را آغاز کرد.

ستار

عبدالحسن ستارپور از خوانندگان شناخته شده و پرطرفدار ایرانی است که در سال ۱۳۲۸ متولد شد. وی فعالیت موسیقی خود را از سال ۱۳۵۱ در استان تهران آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را برای همیشه ترک نمود. این چهره در دنیای هنری موسیقی با نام ستار شناخته می شود.

اندی

از دیگر خوانندگان پاپ ایرانی پاپ، اندی می باشد. نام اصلی او آندرانیک مددیان است که در سال ۱۳۳۷ در استان تهران و در یک خانواده مسیحی متولد شده می باشد. او از سال ۱۳۷۷ در صنعت موسیقی فعالیت می کند و به نواختن گیتار بیس نیز مشغول می باشد.

خوانندگان جدید ایرانی پاپ

سامی بیگی

یکی از بهترین خوانندگان پاپ ایرانی نسل جوان را می توان سامی بیگی دانست. سامی اسحاق بیگی در سال ۱۳۶۱ متولد شد و در سن ۶ سالگی به همراه خانواده خود به کشور سوئد مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۸۷ فعالیت موسیقی خود را با چهره های شناخته شده پاپ آغاز نمود.

شهرام صولتی

ابراهیم صولتی از دیگر خوانندگان ایرانی تبار است که فعالیت موسیقی خود در سبک پاپ را در خارج از مرزهای ایران آغاز کرد. این چهره از مخالفان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران است و با نام مستعار شهرام صولتی موسیقی های منحصر به فرد خود را منتشر می کند.

خوانندگان جدید ایرانی پاپ

از آن جایی که امروزه موسیقی سبک پاپ یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی در بین کاربران ایرانی می باشد، چهره های جدیدی فعالیت خود را در این سبک آغاز کرده اند و با تلاش و استعداد های خود توانسته اند به چهره شناخته شده ای تبدیل شوند. هوروش بند، سینا درخشنده، رضا بهرام و … را می توان از با استعداد ترین خوانندگان جدید سبک پاپ دانست.

دانلود آهنگ خوانندگان پاپ زن ایرانی خارج از کشور

این چهره ها اغلب با کمپانی های بزرگی نظیر رادیو جوان به همکاری پرداخته اند و ترک های خود را از طریق این رسانه در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. همچنین می توانید برای دانلود آهنگ این خوانندگان به اپلیکیشن های اسپاتیفای و سوند کلود مراجعه کنید.

دانلود آهنگ های پرطرفدار پاپ شاد

بسیاری از سایت های فعال در اینترنت به صورت تخصصی بر انتشار آهنگ های پاپ شاد فعالیت می کند که می توانید با مراجعه به آن ها، ترک های مورد نظرتان را دانلود نمایید. همچنین با سرچ نام ترک مد نظرتان، به لینک های دانلود آن در اینترنت دسترسی پیدا خواهید کرد.

دانلود آهنگ های پرطرفدار پاپ

می توان گفت که سبک پاپ یکی از مورد علاقه ترین سبک های موسیقی شهروندان ایرانی می باشد که خوانندگان متعددی در آن به فعالیت پرداخته اند. از این جهت برای دانلود آهنگ های مشهور و پرطرفدار این سبک، می توانید عبارت “آهنگ پاپ فارسی 2020” و یا نظیر آن را در مرورگر اینترنت خود جست و جو نمایید.

خوانندگان پاپ ایرانی در مسابقات ترکیه

امروزه مسابقه های استعدادیابی مختلفی در کشور های جهان برگزار می شوند و چهره های متعددی در آن به رقابت می پردازند. در حال حاضر بسیاری از استعداد های درخشان ایرانی در مسابقات استعدادیابی ترکیه شرکت کرده اند که با سرچ “خوانندگان پاپ ایرانی آپارات” می توانید به فیلم خوانندگان پاپ ایرانی در تلنت های ترکیه ای دسترسی پیدا کنید.

خوانندگان پاپ ایرانی زن

با توجه به این که فعالیت خانم ها در عرصه موسیقی در کشور ایران محدود است بسیاری از خوانندگان زن در سبک پاپ، کشور های دیگر را برای فعالیت های خود انتخاب کرده اند.

گوگوش

گوگوش از شناخته شده ترین خواننده پاپ زن می باشد که در دوران پهلوی در دربار فعالیت می کرد این چهره سرانجام به آمریکا مهاجرت کرد و امروزه با عنوان شاه ماهی موسیقی ایران فعالیت های خود را ادامه می دهد.

لیلا فروهر

لیلا فروهر از خوانندگان ایرانی متولد سال ۱۳۳۷ می باشد که به عنوان یکی از بازیگران سابق دنیای سینمایی ایرانی شناخته می شود. این چهره از سال ۱۹۸۸ میلادی در لس آنجلس آمریکا زندگی می کند.

شهره صولتی

شهره صولتی متولد سال ۱۳۳۷ در استان تهران می باشد که در زمینه خوانندگی موسیقی سبک پاپ و بازیگری فعالیت خود را در سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. نام اصلی این چهره فاطمه صولتی و با شهرام صولتی نسبت خواهر برادری دارد.

سحر

نام این چهره سحر مقدس می باشد که در سال ۱۳۶۴ در استان تهران دیده به جهان گشوده است. این چهره فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ در خارج از مرز های ایران آغاز کرد و سرانجام با شرکت در برنامه شعر یادت نره از شبکه من و تو، توانست شهرت چشمگیری دست پیدا کند

ستین

فرناز ملکی از دیگر چهره های نوظهور در صنعت موسیقی پاپ ایران است که فعالیت موسیقی خود را با نام ستین آغاز کرده است. او در سال ۱۳۹۲ مجوز اجرای کنسرت برای بانوان را در ایران کسب کرد، اما سرانجام برای فعالیت های گسترده ایران را برای همیشه ترک نمود.

نوش آفرین

نوش آفرین نام هنری فاطمه عبدی گلنگشی می باشد که در رودبار ایران متولد شد. وی از سال ۱۳۵۱ تا کنون در زمینه انتشار موسیقی پاپ فعالیت می کند و هم اکنون در ایالات متحده آمریکا سکونت گزیده است.

رعنا منصور

رعنا منصور از خوانندگان زن ایرانی تباری می ‌باشد که در سال ۱۳۶۰ در ایالت ویرجینیای کشور آمریکا دیده به جهان گشود. وی در رشته کارشناسی موسیقی به تحصیل پرداخته و در حال حاضر ترک های خود را در سبک پاپ و جاز منتشر می کند.

فتانه

فتانه سلیمانی از دیگر چهره های خواننده ایرانی می باشد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به کشور آمریکا مهاجرت کرد. این چهره در سال ۱۳۳۵ متولد شده و پس از مدتی، فعالیت مجدد خود در زمینه موسیقی را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرده است.

ملانی

ملانی از خوانندگان ارمنی تبار ایرانی می باشد که از سال ۱۳۸۸ در صنعت خوانندگی فعالیت می کند. وی همچنین مدتی به عنوان دوبلور فعالیت می کرد و با چهره هایی نظیر حمید صفت به همکاری پرداخته است.

سپیده

سپیده افشار را می توان یکی از خوش صدا ترین خوانندگان ایرانی دانست که علاوه بر زبان فارسی، با زبان های دیگری نیز ترک های خود را منتشر می کند. این چهره در سال ۱۹۸۰ میلادی، راهی واشنگتن آمریکا شد و فعالیت های خود را در آن جا ادامه می دهد.

ستار

محبوب ترین خواننده پاپ تاریخ ایران

با توجه به حضور چهره های شناخته شده در سبک پاپ ایرانی، می توان گفت که مطابق با نظر کاربران چهره هایی نظیر ابی، داریوش، گوگوش، عارف و … از با تجربه ترین و همچنین محبوب ترین خوانندگان پاپ در تاریخ ایران شناخته می شوند.

عکس خوانندگان پاپ ایرانی

در حال حاضر تصاویر متعددی از خوانندگان پاپ ایرانی در تلگرام، اینستاگرام و دیگر سوشیال مدیا ها وجود دارد که با سرچ نام هر کدام از خوانندگان مورد نظرتان، می توانید به صفحه شخصی آن ها در اپلیکیشن های مجازی دسترسی پیدا کرده و تصاویرشان را مشاهده نمایید.

اینستاگرام خوانندگان پاپ ایرانی

اینستاگرام امروزه از معروف ترین اپلیکیشن های مجازی است که اکثر خوانندگان ایرانی در آن فعالیت می کنند. از این جهت برای دسترسی به صفحه شخصی هر کدام از آن ها، می توانید نامشان را در قسمت سرچ این اپلیکیشن جست و جو کرده و به صفحه اصلی و فن پیج های آن ها دسترسی پیدا کنید.

آهنگهای خوانندگان پاپ ایرانی

برای دسترسی به نام ترک های منتشر شده توسط خوانندگان سبک پاپ می توانید نام آن ها را در مرورگر اینترنت خود سرچ کنید و به تمامی آهنگ های آن ها دسترسی پیدا نمایید. همچنین می توانید به صورت رایگان به دانلود آهنگ خوانندگان پاپ ایرانی مشغول شوید.

فول آلبوم خوانندگان پاپ ایرانی

امروزه اکثر خوانندگان پاپ ایرانی دختر به انتشار فول آلبوم خود اقدام کرده اند. برای دانلود فول آلبوم این خوانندگان تنها کافی است تا نامشان را در مرورگر اینترنت و یا اپلیکیشن های انتشار دهنده موسیقی، جست و جو کنید.

اسامی خواننده های پاپ ایرانی خارج از کشور

در مطالب پیشین لیست کاملی از اسامی نام خواننده زن ایرانی پاپ و خوانندگان پاپ مرد، که فعالیت های خود را در خارج از مرز های ایران آغاز کرده و ادامه می دهند را در اختیارتان قرار داد. همچنین می توانید در وب سایت های مختلف با خوانندگان ایرانی خارج از کشور آشنا شوید.

سوالات متداول

  1. خوانندگانی که به صورت مجاز در سبک پاپ فعالیت می کنند، کدام اند؟

    فریدون آسرایی، هوروش بند، محسن یگانه، فرزاد فرزین، پازل بند به صورت مجاز در سبک پاپ فعالیت می کنند.

  2. دلیل مهاجرت اکثر خوانندگان سبک پاپ چه بود؟

    آن ها نتوانستند مجوز فعالیتشان را در ایران دریافت کنند و ایران را ترک کردند.

  3. خوانندگان شناخته شده زن در سبک پاپ ایرانی، کدام اند؟

    گوگوش، سپیده، فتانه، لیلا فروهر، سحر، ستین خوانندگان معروف زن هستند.

  4. خوانندگان شناخته شده مرد خارج از ایران کدام اند؟

    عارف، شادمهر، ستار، داریوش، ابی، شهرام صولتی از خواننده های معروفی هستند که در خارج از کشور زندگی می کنند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید