انواع تیپ های شخصیتی در روانشناسی + خصوصیات هر کدام

در این مقاله از اخبار سلبریتی ها می خواهیم تحقیقاتی دقیق در مورد انواع تیپ های شخصیتی پیاده سازی کنیم. برای اطلاعات دقیق تر همراه ما باشید.

روانشناسان و محققانی که در زمینه رفتار شناسی انسان ها تحقیق می ‌کنند با استفاده از روش ها و تکنیک هایی سعی در سنجش و شناسایی ویژگی های فردی انسان ها کرده اند. بدین وسیله تیپ های شخصیتی را تعرف کرده اند که براساس آن می ‌توان تا حدودی به ویژگی های شخصیتی افراد پی برد. به این معنا که با کمک این تیپ های شخصیتی می توان به نوعی خودآگاهی و خودشناسی پی برد. چرا که هر فردی با شناخت از خواسته ها، علایق، صفات ذاتی و اهدافی که دارد بهتر می تواند برای خود یک زندگی خوب با انتخاب های درست و دقیق شکل دهد.

تیپ های شخصیتی کدامند؟

تیپ های شخصیتی کدامند؟

تیپ های شخصیتی متعددی توسط روان شناسان تعریف شده اند که افراد براساس آن به ویژگی های رفتاری خود پی می برند. از جمله تیپ های شخصیتی چهار گانه و تیپ های شخصیتی MTBI. که معروف ترین آن تیپ شخصیتی mtbi  یا تست شخصیت شناسی مایزر_بریگز می باشد. این تست براساس اصول روانشناسی و نظریه های شخصیت شناسی یونگ تعریف و تعیین شده اند. این تست در زمینه های مختلف عاطفی، شغلی، تحصیلی و بسیاری دیگر از زمینه کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در ادامه تعدادی از این تیپ ها را شرح خواهیم داد:

Infp

این تیپ شخصیت، دورنگرا، احساسی، شمی و ملاحظه گر هستند. از خصوصیات این افراد این است که انسان هایی ملاحظه گر، صبور، اهل نظر، کم صحبت، محتاط، دارای بینش درونی و از ایده های نو حمایت می کنند. این افراد نوشتار را به کلام ترجیح می دهند و وقت بسیاری برای یک پروژه اختصاص می دهند. در صورتی که به هدف های خود نرسند ناامید می ‌شوند و همواره در مقایسه خودشان با معیار های سطح بالا هستند. نحوه ارتباط آن ها با دیگران به این صورت است که نسبت به خانواده و دوستان نزدیک خود متعهد و وفادار هستند و عمق رابطه برای آنها اهمیت زیادی دارد. به طور کلی برای ارتباط با دیگران با ملاحظه و احتیاط زیادی عمل می کنند. مناسب ترین شغل ها برای چنین اشخاصی شاعر، موسیقی دان، رمان نویس و معمار می باشد.

Intp

به این تیپ شخصیت لقب مهندس گفته می شود که افرادی درونگرا، فکری، ملاحظه کار و شمی هستند. مهمترین خصوصیات این افراد که می توان به آن اشاره کرد: خلاق، متفکر، قانون ‌شکن، منزوی، تحلیل‌گر، خود دار، دقیق، تکرو، آرام، مستقل، ریسک  بالا، به ظاهر خود بی توجه اند و علاقه به افزایش اطلاعات خود دارند. با توجه به این خصوصیات مناسب ترین شغل ها برای این افراد برنامه نویس، متخصص و مدیر شبکه، جراح‌ پلاستیک، امنیت، اطلاعات و شیمیدان می ‌باشد.

Intj

به این تیپ از شخصیت برنامه ریز گفته می شود و افرادی هستند که درون گرا، فکری، قضاوت گر و شمی هستند. مهمترین خصوصیاتی که دارند انتقاد پذیر، مسئولیت ‌پذیر، با دقت، تحلیل گر، غیر عملگرا، عدم استفاده از تجربه دیگران، علاقه مند به کارشان، پایبند بر نظرات خود و متکی به خود هستند. این افراد به جزئیات علاقه زیادی ندارند و با وجود این که در رفتار و ارتباطشان با دیگران صمیمی و پایدار هستند اما بسیار محتاط و ملاحظه کار رفتار می کند و به معاشرت های دونفره علاقه بیشتری دارند. مناسب ترین شغل برای این اشخاص برنامه نویسی، کامپیوتر، کارشناسی بخش امنیتی، اقتصاد دان، کارشناس و بورس می باشد.

Istj

افرادی که در این گروه از تیپ های شخصیتی قرار دارند با عنوان بازپرس شناخته می شوند و کسانی هستند که درونگرا، فکری، حسی و قضاوتی می باشند. از خصوصیات این اشخاص سخت کوش بودن، دقیق در جزئیات، نچسب، انعطاف پذیر، مسئول، عملگرا، اخلاق کاری بالا و مقاوم در برابر تغییرات می باشد. بنابراین مناسب ترین شغل برای آنها متخصصان، مهندسی، ایمنی، کارگاه، ناظر، بازرس و مامور مالیات می باشد.

کدام یک از تیپ های شخصیتی درون گرا هستند؟

کدام یک از تیپ های شخصیتی درون گرا هستند؟

درونگرا ها افرادی هستند که علایق، توجه و دغدغه‌ها، افکار به احساسات و دنیای درونی او معطوف و وابسته می‌ باشد. افرادی که ماندن در خلوت و تنهایی را به حضور در جمع و شلوغی ترجیح می ‌دهند. حال از بین شانزده گروه تعیین شده، هشت گروه از  تیپ های شخصیتی تعیین شده جزء درون گرا می باشند که این تیپ ها عبارتند از:

  • INFJ
  • INFP
  • INTJ
  • INTP
  • ISFJ
  • ISFP
  • ISTJ
  • ISTP.

کدام یک از تیپ های شخصیتی برون گرا هستند؟

دسته ای دیگر از تیپ های تعیین شده به عنوان برون گراها هستند. یعنی شخصیت‌هایی که علایق، توجهات و دغدغه‌های او به دنیای بیرونی معطوف و وابسته می باشد و این افراد از حضور در جمع انرژی می گیرد و خلوت و تنهایی را دوست ندارد. این تیپ ها عبارتند از:

  • ENFJ
  • ENFP
  • ESFJ
  • ESFP
  • ESTJ
  • ENTJ
  • ENTP
  • ESTP.

تیپ های شخصیتی را بر چه اساس تشخیص می دهند؟

به طور کلی برای تعیین mtbi افراد آنها را از نظر چهار ویژگی عمده و اصلی مورد بررسی و ارزیابی قرار می ‌دهند و سپس در نهایت در یکی از گروه های ۱۶ گانه قرار می دهند. چهار ویژگی عمده که اهمیت زیادی هم در شناسایی صفات رفتاری دارند عبارتند از:

  • درونگرا برونگرا بودن شخص
  • جزئی نگر یا کلی نگری بودن شخص
  • احساسی یا منطقی بودن شخص
  • قضاوت کننده یا ملاحظه کار بودن شخص
تست تیپ های شخصیتی چگونه است؟

تست تیپ های شخصیتی چگونه است؟

تست مایزر_بریگز به این صورت است که قبل از هر چیز برای شناسایی شخصیت فرد یک آزمون در قالب چند سوال به او ارائه می شود. با پاسخگویی دقیق و درست شخص به این سوالات که هم به صورت کتبی و هم صورت مجازی امکان پذیر است، در نهایت بر اساس خصوصیات چهارگانه به تیپ شخصیتی او پی خواهند برد.

بی احساس ترین تیپ های شخصیتی کدامند؟

یکی از کاربرد های آزمون MTBI فهمیدن و تعیین میزان درک و احساس افراد است که براساس آن اشخاص به دو دسته بی احساس و بسیار حساس تقسیم می شوند. افرادی که در تیپ های INTJ،ESTP،ISTP،ENTP قرار دارند افرادی بی احساس هستند.

جدول رابطه تیپ های شخصیتی چگونه است؟

همانطور که گفته شد بر اساس تست شخصیت شناسی mbti خصوصیات و علائق فردی هر شخص مشخص می شود. اینگونه با علم به ویژگیهای هویتی و شخصیتی فرد بهتر می‌ توان معاشرت و ارتباط با دیگران را درک کرد. به همین خاطر جدولی برای تعیین سازگاری تیپ ها با یکدیگر ترسیم است و بر اساس خصوصیات هویتی در این جدول تعیین می شود که کدام یک از تیپ ها بهتر می ‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و سازگاری بیشتری با یکدیگر دارند.

درصد فراوانی تیپ های شخصیتی

براساس آمار و برآوردی که توسط برخی از سایت ها صورت گرفته از میان شانزده گروه از تیپ های تعیین شده تیپ شخصیتی ISTJ  با ۱۴٪ از دیگر گروه ها بیشترین فراوانی را دارد. براین اساس ۱۶٪ از تیپ های شخصیتی مردان و ۱۲٪ از تیپ های شخصیتی زنان در گروه ISTJ قرار دارند.

سازگاری کدام تیپ های شخصیتی بیشتر است؟

برای درک بهتر این موضوع و اینکه کدام یک از تیپ های شخصیتی سازگاری بیشتری با یکدیگر دارند بهتر است سری به جدول تیپ شخصیتی بزنید. چرا که در این جدول بر اساس ویژگی ها و خصوصیات فردی هر کدام از این گروه ها درصد سازگاری و عدم سازگاری آنها با یکدیگر را تعیین کرده است.

روابط عاشقانه بین تیپ های شخصیتی چگونه است؟

روابط عاشقانه بین تیپ های شخصیتی چگونه است؟

از مهمترین کاربرد هایی که شخصیت شناسی افراد دارد در رابطه با مسئله ازدواج و روابط عاشقانه است. چراکه بر اساس این تست خصوصیات رفتاری و ویژگی هویتی فرد مشخص می شود و اینکه با توجه به این خصوصیات فرد با چه گروه های شخصیتی سازگاری و تفاهم بیشتری دارد. چرا که مهمترین اصل در یک رابطه عاشقانه و ماندگاری آن وجود تفاهم و سازگاری می باشد. به همین دلیل در بیشتر مشاوره پیش از ازدواج بر اساس همین تیپ های شخصیتی تعیین می کند که آیا دو طرف با یکدیگر سازگاری دارند یا خیر.

آیا شناخت تیپ شخصیتی مهم است؟

اهمیت شخصیت شناسی مشخص می شود که هر فردی برای اینکه حضوری موفق و موثر در جمعی داشته باشد و برای اینکه بتواند همگام و موافق با دیگران در یک مسیر مشخص قدم بردارد ابتدا باید درک درستی از شخصیت خصوصیات رفتاری و فکری خود داشته باشد. چراکه بر این اساس مشخص می شود یک فرد در چه شرایطی می ‌تواند در زمینه شغلی، عاطفی، موفق و مفید باشد.

کدام تیپ های شخصیتی افراد باهوش تری هستند؟

در بین تمامی تیپ های شانزده گانه برخی نسبت دیگر تیپ ها افرادی خلاق و باهوش تر نسبت به بقیه معرفی شده اند. که این تیپ ها INTP ، ENTP ، ESTP می باشند.

شناخت تیپ شخصیتی طرف مقابل چه اهمیتی دارد؟

مهمترین اصل در هر رابطه وجود تفاهم و توافق می باشد و این تفاهم زمانی میسر می شود که از نظر فکری و عاطفی با یکدیگر نزدیک و سازگار باشند. از طریق شناخت تیپ شخصیتی است که طرفین می توانند به وجود تفاهم مابین خود پی ببرند.

سوالات متداول

سوالات متداول

  1. معروف ترین تیپ شخصیت شناسی چه می باشد؟

    یکی از این تست های تیپ شخصیتی، تیپ های شخصیتی شناسی مایرز بریگز می باشد.

  2. انواع تیپ های شخصیت شناسی به چند دسته تقسیم می شوند؟

    براساس تیپ شخصیت شناسی مایزر بریگز افراد به ۱۶ دسته تقسیم می شوند.

  3. دسته بندی تیپ های شخصیتی براساس چه چیزی صورت می گیرد؟

    بر اساس چهار اصل درونگرا برونگرا بودن شخص، جزئی نگر یا کلی نگری بودن شخص، احساسی یا منطقی بودن شخص، قضاوت کننده یا ملاحظه کار بودن شخص ترتیب شخصیتی صورت می گیرد.

  4. کدام یک از تیپ های شخصیتی بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر تیپ ها دارد؟

    تیپ شخصیتی ISTJ  با ۱۴٪ از دیگر گروه ها بیشترین فراوانی را دارد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید