تیکی تاکا در فوتبال چیست؟ معرفی حرفه ای ترین مربی ها در تیکی تاکا

تیکی تاکا یکی از سبک های همیشگی و شناخته شده فوتبال جهان است که مربیان متعددی سعی کردند این سبک را استفاده کنند اما فقط تعداد اندکی از آن ها در این سبک به تخصص رسیدند.

با تنها یک کلیک روی “ورود به وب سایت” شما کاربران محترم به برترین سایت شرط بندی فوتبال ایرانی هدایت خواهید شد.

تیکی تاکا چیست

تیکی تاکا چیست؟

تیکی تاکا سبکی از تاکتیک های فوتبال کشور اسپانیا است که با شورت پاس و حرکت، پسکاری با توپ از جناح های مختلف و حفظ مالکیت مشخص می‌ شود. این سبک عمدتاً از سال 2006 توسط مدیران لوئیس آراگونس و ویسنته دل بوسکه با تیم ملی اسپانیا مرتبط است. روش های تیکی تاکا در نهایت توسط باشگاه بارسلونا در لالیگا از سال 2009 مورد استقبال قرار گرفت، به خصوص در دوران مربیگری پپ گواردیولا که در حال حاضر شاخصه این سبک است.

با این حال، پپ گواردیولا خود و باشگاه را از این سبک دور کرد و گفت: “من از این همه پاس به خاطر آن متنفرم”، گفت: “بارسا تیکی تاکا نکرد!”، و اضافه کرد: “باید توپ را با یک پاس پاس بدید.” نیت روشن، با هدف تبدیل آن به هدف اپوزیسیون توسط پپ مشخص بود.» توسعه و نفوذ آن به دوران تصدی یوهان کرایف به عنوان مدیر در اوایل دهه 1990 و تا به امروز برمی گردد.

اولین گل با استفاده از این سیستم گل سرخیو راموس در بازی مقدماتی یورو 2008 یوفا است که در 13 اکتبر 2007 در آرهوس (دانمارک) بازی شد. این بازی شامل 9 بازیکن بود که 28 پاس با 65 لمس در 75 ثانیه انجام دادند. اسپانیا بدون شکست قهرمان جام ملت های اروپا شد.

سبک بازی تیکی تاکا مربوط به کدام کشور است؟

تاکتیک‌ های تهاجمی، تیکی‌ تاکا مبتنی بر مالکیت و ترکیب 4–3–3 این تیم همچنین به آن‌ ها این امکان را داد که دو عنوان متوالی دیگر در لالیگا و همچنین لیگ قهرمانان اروپا 2010–2011 در میان جام‌ های دیگر کسب کنند. در حالی که لوئیز انریکه در دوران مدیریتش به عنوان سرمربی بارسلونا رویکرد تاکتیکی سریع‌ تر و مستقیم‌ تری را در پیش گرفت، از جنبه‌ های مشابه تیکی تاکا نیز استفاده کرد، مانند یک بازی هیجان‌انگیز، تهاجمی، مبتنی بر مالکیت توپ، ساخت بازی از منطق عقبی زمین که کمک زیادی به بازیسازی می کرد. در زمین، در حالی که در عوض با موفقیت سایر عناصر گیم پلی تیمش را تغییر داد، و استفاده از توپ های بلند را که مشخصه طلسم تاتا مارتینو با تیم بود، کنار گذاشت. او در طول فصل 2014-2015 بارسلونا را به دومین سه گانه قاره ای رساند و لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا 2014-15 را تصاحب کرد.

سید لو اعتدال لوئیس آراگونس در تیکی تاکا را با عمل گرایی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت اسپانیا در یورو 2008 معرفی می کند. آراگونس از تیکی تاکا برای “حفاظت از دفاعی که به نظر مشکوک به نظر می رسید، حفظ مالکیت و تسلط بر بازی ها” بدون استفاده از تیکی تاکا استفاده کرد. این سبک را به “افراط انجیلی” برد. هیچ یک از شش گل اول اسپانیا در این مسابقات از تیکی تاکا به ثمر نرسید: پنج گل از شکست مستقیم و یک گل از یک بازی ست شده به ثمر رسید. برای لو، موفقیت اسپانیا در جام جهانی 2010 شاهدی بر تلاقی دو سنت در فوتبال اسپانیا بود: سبک “قدرتمند، تهاجمی، مستقیم” که باعث شد تیم برنده مدال نقره المپیک 1920 آنتورپ لقب لافوریا روجا یا خشم سرخ را به خود اختصاص دهد. سبک تیکی تاکا تیم معاصر اسپانیا، که بر روی یک بازی جمعی، پاس کوتاه، فنی و مبتنی بر مالکیت تمرکز داشت.

هانیگشتاین در تحلیل پیروزی نیمه نهایی اسپانیا مقابل آلمان در جام جهانی 2010، سبک تیکی تاکای این تیم را “سخت ترین نسخه ممکن فوتبال” توصیف کرد: یک بازی پاس سازش ناپذیر، همراه با پرسینگ شدید و بازی در بخش بالایی زمین فوتبال از شاخصه های این تاکتیک بود. از نظر هانیگشتاین، تیکی تاکا «ارتقای قابل توجهی» توتال فوتبال است زیرا به جای تعویض موقعیت بازیکنان، به حرکت توپ متکی است. تیکی تاکا به اسپانیا اجازه داد “هم توپ و هم حریف را کنترل کند.” در جام جهانی زنان 2011، تیم ملی فوتبال زنان ژاپن (نادشیکو) از نوعی تیکی تاکا با مربیگری نوریو ساساکی استفاده کرد. آنها میزبان آلمان و ایالات متحده را برای قهرمانی در مسابقات حذف کردند.

کدام سرمربی فوتبال این سبک را بهتر اجرا می کند؟

تحت هدایت فرانک رایکارد، سلف گواردیولا، بارسلونا با ترکیب 4–3–3 با استعداد فراوان شناخته شد و رونالدینیو نقطه مرکزی حمله بود. با این حال، تحت هدایت گواردیولا، تیم با تمرکز بیشتر روی مالکیت توپ و سبک پرسینگ منضبط و تهاجمی، منضبط تر شد. رهبر دفاع رافائل مارکز بود که با توپ‌ های بلند خود موقعیت‌ هایی را از پشت خلق کرد. او اغلب در یک خط دفاعی بالا با مدافعان کناری (به ویژه دنی آلوز) بازی می‌ کرد که با تکیه بر پاس‌ های ژاوی و آندرس اینیستا، مالکیت توپ را حفظ می‌ کرد و از سبک پرسینگ بدون توپ استفاده می‌کرد.

در زمان مهاجم ساموئل اتوئو در بارسلونا، لیونل مسی در سمت راست مستقر شد، اگرچه پس از جدایی او مسی تا حد زیادی در نقش مهاجم مرکزی با ظرفیت 9 کاذب بازی کرد. پپ گواردیولا توسط تیری آنری نقل شده است که “از دو سوم ابتدایی زمین برای داشتن توپ درخواست نظم و انضباط داشت و سپس به بازیکنان آزادی عمل داد تا آن را در یک سوم آخر زمین به پایان برسانند.” دوران حضورش در بارسلونا در طول فصل 2011-2012، گواردیولا به طور فزاینده ای از سیستم 3-4-3 استفاده کرد، به خصوص در هنگام مواجهه با دو مهاجم، با استفاده از سسک فابرگاس به عنوان هافبک تهاجمی و سرخیو بوسکتس به عنوان محور میانی بهره برد.

یوهان کرایوف قبلاً از این سیستم به عنوان یک رویکرد تاکتیکی اساسی در زمان بازی گواردیولا برای بارسلونا استفاده کرده بود. گواردیولا این سیستم را در برد 5-0 مقابل ویارئال با خاویر ماسکرانو، سرخیو بوسکتس و اریک آبیدال به عنوان سه بازیکن عقب و سیدو کیتا به عنوان هافبک دفاعی به کار گرفت. نکته قابل توجه این است که ماسکرانو، کیتا و بوسکتس در طول دوران حرفه ای خود عمدتاً به عنوان هافبک و آبیدال به عنوان مدافع کناری به کار گرفته شده بودند، به این معنی که گواردیولا در پیروزی 5-0 حتی یک مدافع میانی بازی نکرد. او این کار را چهار سال بعد در پیروزی 3-0 بایرن مونیخ بر بایر لورکوزن تکرار کرد، زمانی که او سه مدافع متشکل از دیوید آلابا، فیلیپ لام و ژابی آلونسو را به میدان فرستاد. اگرچه برخی از تماشاگران وجود دارند که دلیل اصلی 3–4–3 را به دلیل کمبود مدافعان می‌ دانند، در بازی بعدی لیگ قهرمانان اروپا مقابل میلان در نیوکمپ، او از این تاکتیک استفاده کرد و اکثر بازیکنانش برای انتخاب در دسترس بودند. به عنوان سرمربی بایرن مونیخ، او همچنین در اولین بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسا از ترکیب 3–4–3 استفاده کرد.

تیکی تاکا چگونه شکل گرفت؟

تیکی تاکا با موفقیت توسط تیم ملی اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت، ابتدا تحت لوئیس آراگونس برای قهرمانی در یورو 2008، و متعاقبا تحت هدایت ویسنته دل بوسکه برای قهرمانی در جام جهانی 2010 و یورو 2012 استفاده شد تا این سبک در کشور اسپانیا رشد پیدا کند. همچنین بین سال‌ های 2008 و 2012 بارسلونا تحت هدایت پپ گواردیولا از این موفقیت بزرگ استفاده کرد. تیم او در سال 2009 موفق به کسب 6 جام شد (شامل سه گانه قاره ای لالیگا، کوپا دل ری، و لیگ قهرمانان اروپا 09-2008، به دنبال آن سوپر جام یوفا، سوپر جام اسپانیا، و جام باشگاه های جهان فیفا) که پپ به تاریخچه این باشگاه هدیه داد.

ترکیب تیکی تاکا

ترکیب تیکی تاکا

همان طور که می دانید سبک بازی تیکی تاکا مبتنی بر حضور تعداد زیاد هافبک ها در زمین است. ترکیب اصلی این تاکتیک 4-3-3 یا 3-4-3 است که مربیان سعی می کنند حین بازی با تغییر پست بازیکنان تعداد هافبک های درون زمین را افزایش دهند و با پاس کاری های متعدد خود را به دروازه حریف نزدیک کنند؛ اغلب این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که توپ راهی برای رسیدن به دروازه حریف پیدا کند.

بهترین گل های به ثمر رسیده با این سبک را در کجا مشاهده کنیم؟

بهترین گل های سبک تیکی تاکا که اکثرا تحت هدایت مربی هایی به ثمر رسیده که در اسپانیا شهرت یافتند را می توانید در سایت های معتبر گوگل مشاهده کنید.

انواع تیکی تاکا کدامند؟

سبک های قبلی که به مثال تیکی تاکا در دوران خود به دلیل درخشش بی سابقه در پاسکاری و حرکت بدون توپ به پیروزی دست یافتند عبارتند از Schalker Kreisel (“بالای چرخان شالکه”) که بین سال های 1934 و 1934 شش قهرمانی آلمان را در FC Schalke 04 به دست آورد. 1942، و توتال فوتبال مورد استفاده آژاکس آمستردام و تیم ملی هلند در طول دهه 1970 نیز در این سبک شناخته شده بود. آنجلو نیکولسکو، سبکی را اتخاذ کرد که همچنین پیشروی تیکی تاکا در نظر گرفته می‌شود (اصطلاح رومانیایی “temporizare” بود که به “تأخیر انداختن” ترجمه می‌ شود). تیم سعی می‌ کرد تا زمانی که ممکن است مالکیت توپ را حفظ کند، با استفاده از پاس‌ های مکرر و کوتاه تا زمانی که یک رخنه در دفاع حریف پیدا شود. او با استفاده از این تاکتیک تیم ملی رومانی را متحول کرد و پس از 32 سال غیبت توانست آنها را به جام جهانی 1970 مکزیک برساند.

شاخصه های تیکی تاکا چیست؟

در ادامه مهمترین شاخصه های این روش را بررسی خواهیم کرد.

  • حفظ توپ
  • بازی حجومی
  • پاس های کوتاه

مهم ترین نقطه ضعف این سیستم چیست؟

در حالی که سبک تیکی تاکا توسط چندین صاحب نظر و چهره های فوتبال ستایش شده است، به دلیل موفقیت و رویکرد هجومی آن، همچنین در مقاطعی مورد انتقاد قرار گرفته است و نقطه ضغف هایی نیز دارد. به عنوان مثال، در طول یورو 2012، تیم ملی اسپانیا به دلیل استفاده از ترکیب بدون مهاجم و مارک کسل کننده تیکی تاکا، که علیرغم تسلط تیم در تمام مسابقات، با میانگین امتیازدهی اسپانیا، گل های نسبتا کمی به ثمر رساند، در رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفت. 63 درصد مالکیت توپ در سه بازی گروهی آنها که در آستانه پیروزی نهایی، اسپانیا به طور متوسط ​​58 پاس در هر شوت، و تنها 1.8 گل در هر مسابقه، که 25٪ کمتر از میانگین مسابقات 2.4 بود، به دست آورد. گای هجکو، روزنامه نگار از ایبروسفر، استدلال کرد که تیکی تاکا به دلیل نبود مهاجمان خالص در تیم ملی اسپانیا و استفاده آنها از یک “9 کاذب” یا یک بازیکن خط میانی به عنوان مهاجم، دیگر سرگرم کننده نیست. این باعث می شود بازی فوتبال پر از هافبک باشد و بدون مهاجم و مدافع در تاکتیک انجام شود. هجکو مدعی شد، “بدون هیچ مهاجم، بدون مدافع… شاید بدون دروازه بان، فقط 11 هافبک از نظر تکنیکی با خوشحالی توپ را تا زمانی که کسی وارد دروازه کند، پاس می دهند”.

خوزه مورینیو از تیم ملی اسپانیا به دلیل استفاده از تکنیک های استریل انتقاد کرده است، مانند نداشتن مهاجم و فقط حضور پر تعداد هافبک ها در زمین. آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال، گفته بود که تیم فوتبال اسپانیا فلسفه خود را تغییر داده است، کمتر هجومی و منفی‌تر شده است، و گفت: «در اصل آنها برای حمله و پیروزی در بازی، مالکیت توپ را می‌خواستند؛ حالا به نظر می‌ رسد که اول از همه راهی براب نباختن است. در یورو 2012، رقابتی که اسپانیا برنده شده بود. برخی دیگر بر این باور بودند که عدم تاکید بر حالت تهاجمی منجر به گل‌ های کمتری می‌ شود و پاس‌ های به ظاهر بی‌ پایان تیم در واقع کسل‌ کننده بود، راب اسمیت از گاردین آن را “Tiki-takanaccio” نامید، که اشاره ای به تاکتیک کاتناچیو با تفکرات دفاعی است.

جرارد پیکه، مدافع اسپانیا و بارسلونا در مصاحبه‌ ای با La Gazzetta dello Sport در سال 2013 اعتراف کرد که احساس می‌ کرد بارسلونا به دلیل وابستگی بیش از حد به تیکی‌ تاکا، در نحوه بازی‌ اش قابل پیش‌بینی شده است. سالها با مربیان بومی، اول پپ و بعد تیتو، و شاید ما در نهایت سبک بازی خود را عصبانی کردیم تا جایی که خودمان را برده آن سیستم و آن سبک دیدیم. حالا که تاتا، که از خارج از باشگاه آمده و کسی که ایده های مشابهی از فوتبال که بر اساس مالکیت توپ است را به اشتراک می گذارد، اما گزینه های مختلفی را به ما نشان می دهد؛ به شما کمک می کند همه چیز را با هم مخلوط کنید، به شما اکسیژن می دهد و مانع از له شدن ما بدون هیچ راهی نمی شود. برای ایجاد فضا بدون نیاز به ساخت و ساز از سمت راست در عقب، به خصوص در مقابل تیم هایی که زیاد بسته می شوند. طبیعی است که سعی کنید ایده ها و تغییرات جدید را توسعه دهید. پس از سال‌ ها، حریفان ما آشکارا می‌ دانستند که چگونه حمله می‌ کنیم، چگونه حرکت می‌ کنیم. به عنوان مثال به آلوز و آلبا نگاه کنید. آنها فشار زیادی می آورند و برخی از حریفان به آنها فضا می دهند تا از جناحین پایین بروند، اما به آنها اجازه حرکت به داخل را نمی دهند. ورود به داخل سخت شد. ما نیاز داشتیم راه حل های جایگزین پیدا کنیم و تاتا این کار را بدون خراب کردن سبک ما انجام می دهد؛ ما هنوز همان مالکیت را داریم. ما به تغییراتی مانند این نیاز داشتیم.»

اگرچه پپ گواردیولا به دلیل اتخاذ سبک بازی الهام گرفته از تیکی تاکا در تیم‌ هایش شناخته می‌ شود، اما در سال 2014، او استفاده از برچسب خاصی را که برای توصیف سبک‌ های بازی تیم‌ هایش به کار می‌ رفت، رد کرد. علاوه بر این، او خودش از یک استراتژی مبتنی بر مالکیت با قصد تهاجمی کمی انتقاد کرد و گفت: “من از همه پاس دادن به خاطر آن متنفرم، از آن همه تیکی تاکا؛ توپ با نیت واضح و با هدف وارد شدن به دروازه حریف در زمین می چرخد؛ این به خاطر پاس دادن نیست. به حرف مردم باور نکنید؛ بارسا تیکی تاکا نکرد! کاملا ساختگی است! یک کلمه از آن را باور نکنید! در همه ورزش های تیمی، راز این است که یک طرف زمین را اضافه بار کنید تا حریف باید دفاع خودش را کج کند تا با آن مقابله کند. طرف دیگر ضعیف است.”

نوع پرسینگ در سیستم تیکی تاکا چگونه است؟

پرسینگ در سیستم تیکی تاکا یک امر بسیار مهم است؛ با توجه به اینکه در این تاکتیک مدافعین بیشتر نقش بازیسازی را دارند به هیچ وجه تمایل ندارند که به حریف احازه حمله بدهند و با پرس شدید این امر را اجرا می کنند.

سرعت تیمی در این سبک بازی چگونه است؟

در برخی مواقع سرعت در تیکی تاکا حرف اول را می زند و بلافاصله با پاس های تک ضرب به دروازه حریف نزدیک می شوند. اما در برخی حالات ممکن است سرعت بسیار پایین باشد و چه بسا بازی سازی از درون دروازه صورت بگیرد؛ سبکی که در حال حاضر منچسترسیتی آن را اجرا می کند.

معروف ترین  تیکی تاکا

معروف ترین تیم های تیکی تاکایی کدامند؟

تیم های متعددی از این تاکتیک استفاده نمی کنند اما در ادامه بهترین سبک های اجرا شده را بررسی خواهیم کرد.

بارسلونا

اما گذشته چیزی که به تیکی تاکا مبدل شد به وسیله یوهان کرایف در دوران مربیگری در تیم بارسلونا از سال 1988 تا 1996 شروع شد. سبک بازی زیر نظر مدیران هلندی لوئیس فن خال و فرانک رایکارد به توسعه ادامه داد و توسط سایر تیم های لالیگا پذیرفته شد. مدیران هلندی بارسلونا از سیستم جوانان خود ارتقاء پیدا کردند و آکادمی جوانان لاماسیا بارسلونا با تولید نسلی از بازیکنان با استعداد فنی و اغلب از نظر فیزیکی کوچک مانند پدرو، ژاوی، آندرس اینیستا، سسک فابرگاس و لیونل مسی اعتبار دارد. بازیکنانی با لمس، دید و پاس عالی، که در حفظ مالکیت برتری دارند.

پپ گواردیولا از سال 2008 تا 2012 هدایت بارسلونا را بر عهده داشت و 14 عنوان قهرمانی را به دست آورد. تحت هدایت او تیکی تاکا تأسیس شد. این تا حدی به دلیل مربیگری رویایی گواردیولا بود، تا حدی به دلیل نسل استثنایی از بازیکنان، که بسیاری از آنها در سبک خاص لاماسیا آموزش دیده بودند، و تا حدی به دلیل توانایی بارسلونا برای حفظ فشار شدید بر روی توپ و بازی بینظیر آنها بود. به روز رسانی قانون آفساید در سال 2005 نیز یک عامل کمک کننده بود: با وادار کردن مدافعان به عمق بیشتر، قانون منطقه بازی موثر را گسترش داد و اندازه بازیکنان را کمتر کرد و به مهارت های فنی اجازه داد تا شکوفا شوند.

بایرن مونیخ

بایرن مونیخ تحت هدایت گواردیولا نیز از این سیستم استفاده کرد جایی که آنها ژابی آلونسو را به خدمت گرفتند تا سطح خط میانی را بالا ببرند و بازیسازی را از سمت مدافعین آغاز می کردند.

تیم ملی اسپانیا

رافائل هونیگشتاین تیکی تاکا را که توسط تیم ملی اسپانیا در جام جهانی 2010 بازی کرد، به عنوان “سبکی رادیکال که تنها در طی چهار سال تکامل یافت” توصیف می کند، که ناشی از تصمیم اسپانیا در سال 2006 بود که “آنها به اندازه کافی بدنی و سخت نبودند. برای غلبه بر حریفان، بنابراین در عوض می‌خواستند روی انحصار توپ تمرکز کنند.» لوئیس آراگونس و ویسنته دل بوسکه با موفقیت از سبک تیکی تاکا در تیم ملی اسپانیا استفاده کردند. اسپانیا در دوران تصدی خود، سه قهرمانی مهم متوالی را به دست آورد: یورو 2008 (با هدایت آراگونس)، جام جهانی فوتبال 2010، و یورو 2012 (در زمان دل بوسکه) با تیکی تاکا ثبت شد.

منچسترسیتی

اوج فوتبال تیکی تاکا در لیگ جزیره در تیم تحت هدایت پپ گواردیولا دیده شد؛ او در منچسترسیتی از این تاکتیک استفاده کرد و بازی های درخشانی را به نماشی گذاشت. این تاکتیک با اصل توتال فوتبال هلند در مورد خط دفاعی بالا، تعویض موقعیت و استفاده از مالکیت برای کنترل بازی مشترک بود. تیکی تاکا از ریشه های توتال فوتبال خود جدا شد و همه چیز را تابع پاس کرد. او مدافعان کناری را بالاتر بازی می کرد. او هافبک ها را در دفاع انتخاب کرد تا از توانایی پاس آنها استفاده کند. و او دروازه بان را مجبور کرد که توپ را از عقب پخش کند موضوعی که باعث شد جو هارت را از تیم کنار بگذارد و ادرسون را به دروازه بان اصلی تیم تبدیل کند.

آموزش تیکی تاکا

آموزش تیکی تاکا

تیکی تاکا بر وحدت تیمی و درک جامع در هندسه فضا در زمین فوتبال بنا شده است. نمونه پپ گواردیولا از تیکی تاکا در بارسلونا بهترین کاربرد این سبک پس از قهرمانی بارسلونا در سال 2009 در نظر گرفته می شود. بارسلونا با خط دفاعی بالا بازی می کرد که معمولاً تله آفساید را اعمال می کرد و هافبک ها از مدافعان حمایت می کردند تا گزینه های بیشتری برای پاس در دسترس باشد. مدافعان صبور هستند و گزینه‌ های پاس امن را ترجیح می‌ دهند و به دنبال هافبک‌ هایی هستند که توپ در هر نقطه‌ ای از زمین در حال چرخش است و منتظر شکاف برای ارسال عمودی هستند. این تیم بیشتر موقعیت‌ ها را بسته به توپ‌ های ارسالی و پاس دادن و پاس دادن معمولاً با حضور لیونل مسی ایجاد می‌ کرد. گواردیولا آزادی را در یک سوم پایانی زمین ترجیح داد که این امر موثر بود زیرا تیم در هر مسابقه موقعیت های زیادی ایجاد می کرد.

سوالات متداول

  1. بهترین مربی سبک تیکی تاکا کدام است؟

    گواردیولا مربی اسپانیایی است که در تمام تیم های خود از این سبک استفاده می کند.

  2. چه مربیانی از این سبک استفاده می کنند؟

    ویسنته دل بوسکه، یوهان کرایوف، لوئیز انریکه و گواردیولا کسانی هستند که این سبک را در پیش گرفتند.

  3. نقش اصلی این سبک را کدام پست ایفا می کند؟

    در سبک تیکی تاکا بازی توسط هافبک ها جریان پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید