آموزش بازی چکرز فارسی برای شرط بندی + فیلم

قصد داریم تا درباره چکرز یکی از بازی های فکری برای شما اطلاعاتی را ارائه کنیم. به صورت کلی بازی های متعدد و متنوعی در سراسر جهان تعریف شده اند که برخی از آن ها با فناوری و تکنولوژی جدید ارائه شده اند و برخی دیگر بازی هایی هستند که دیرینه و تاریخچه قدیمی دارند و ریشه در فرهنگ و تاریخ هر کشوری دارند. البته همین بازی ها را هم می توان به صورت مجازی و با استفاده از سیستم های یارانه ای و هوشمند انجام داد. یکی از این سرگرمی، بازی چکرز می باشد که یکی از بازی ها قدیمی و جذاب است که طرفداران زیادی هم در بین علاقه مندان به بازی های فکری دارد. در ادامه این مطلب به معرفی و نحوه انجام این بازی خواهیم پرداخت.

چکرز چیست؟

چکرز چیست؟

در رابطه با اینکه بازی چکرز چه نوع بازی است باید گفت که چکرز یک بازی فکری و رومیزی می باشد که برای انجام آن بازیکنان به یک صفحه مربعی ۸ در ۸ مشابه صفحه شطرنج نیاز دارند. مهره های آن نیز مشابه بازی تخته نرد به صورت سکه ای و معمولاً از جنس چوب می باشد. و روش انجام آن به گونه ای است که بازیکنان با حرکت های اریب با استفاده از این مهره ها و پرش از روی مهره حریف می ‌توانند مهره های حریف را از دور بازی بیرون کنند و در اختیار خود بگیرند. در روش اصلی این بازی صفحه مورد نیاز ۶۴ خانه دارد اما نوع دیگری از این بازی نیز وجود دارد که در آن از تخته ۱۰۰ خانه ‌ای استفاده می شود و به صورت ۱۰ ردیف در ۱۰ قرار گرفته است. این خانه ها به صورت تیره و روشن به صورت یکی در میان می باشد و دو طرف بازی از ۲۰ مهره سفید و ۲۰ مهره سیاه برای انجام این بازی استفاده می کنند.

آموزش بازی چکرز

همانطور که گفته شد این بازی بر روی یک صفحه شطرنجی مانند ۸ در ۸ صورت می گیرد و طرفین مهره های خود را در خانه های سفید سمت خود می چینند. روش انجام بازی به این صورت است که هر کدام از طرفین در نوبت خود می تواند مهره هایش را به سمت جلو حرکت بدهد اما فقط باید در خانه های سفید قرار دهد و در صورتی که دو مهره غیر هم رنگ به صورت قطری در کنار هم قرار گیرند بازیکن می تواند از روی مهره حریف بپرد و آن را حذف کند. البته در صورتی که پشت مهره مورد نظر حریف خالی باشد و مهره دیگری قرار نگرفته باشد.

نکته دیگر اینکه اگر بازیکن در شرایط قرار بگیرد که بتواند یک مهره را بزند فقط می تواند آن مهره را بزند اما در شرایطی که بتواند چندین مهره را حذف کند فقط باید یکی از آنها را انتخاب و از بازی حذف کند. علاوه بر این اگر مهره‌های بازیکن حریف به صورتی قرار گیرد که رقیب او بتواند با یکی از مهره هایش در چند حرکت همه آنها را بزند می ‌تواند در یک نوبت تمامی آن مهره ها را از بازی حذف کند. در این بازی تمامی مهره ها فقط به سمت جلو می تواند حرکت کنند اما مهره شاه این قابلیت را دارد که به سمت عقب هم برگردد. همچنین هرکدام از مهره ها که بتواند به ردیف آخر حریف برسد می ‌تواند به شاه تبدیل بشود و در پایان نیز بازیکنی که مهره ای بر روی صفحه نداشته باشد بازنده بازی خواهد بود.

بازی چکرز ساخت کدام کشور است؟

این بازی در کشورهای زیادی انجام می شود و طرفداران زیادی هم دارد، از جمله چکرز چینی، و چکرز اروپایی. بنابراین نمی ‌توان به طور دقیق گفت که کشور ساخت آن کدام کشور می باشد. در اروپا به این بازی ” دامه” به معنای ملکه یا بانو گفته می شود که از نام ملکه فرانسه در سال های میانی یعنی در دوره فیرژ گرفته شده است و در کشور های آلمان و هلند از همین نام دامه برای ذکر این بازی استفاده می کنند. در کشور انگلیس هم به این بازی Draughts گفته می شود که در قرن دوازده میلادی تعریف و ارائه شد و این طور گفته می شود که سردار ناپلئون و سربازانش به این بازی بسیار علاقه ‌مند بودند به طوری که در لشکرکشی هایشان همواره تخته های این بازی را با خود به همراه می بردند. در سال ‌های بعد چکرز لهستانی در جهان ارائه شد و به عنوان سبک قابل قبول در سطح جهانی در بین گیمرها پذیرفته و به رسمیت شناخته شد.

آیا این بازی به صورت آنلاین هم وجود دارد؟

آیا این بازی به صورت آنلاین هم وجود دارد؟

امروزه با سیستم های پیشرفته کامپیوتری و گوشی‌ های هوشمند امکان انجام هرگونه بازی های سنتی و قدیمی که در زمره بازیهای فکری هستند به صورت آنلاین و آفلاین امکان پذیر شده است. علاقه مندان به انجام این بازی ها می توانند به صورت آنلاین به اپلیکیشن بازی متصل شوند و با رقیب فرضی و حتی رقیب واقعی از سراسر دنیا به رقابت بپردازند.

بازی چکرز را چگونه دانلود کنیم؟

اگر علاقه مند هستید که به انجام این بازی فکری و مهیج بپردازید حتما نیازی ندارید که صفحه و مهره های آن را در منزل داشته باشید. چرا که نرم افزارهای متعددی در زمینه این بازی طراحی و به بازار ارائه شده است که هرکدام از آنها با قابلیت ها و کیفیت های مختلف برای کاربران ساخته شده است. هر کسی که بخواهد با سیستم رایانه‌ای و یا گوشی هوشمند خود به انجام این بازی بپردازد به راحتی با دانلود بازی چکرز از وب سایت های مختلف و همچنین گوگل پلی و اپ استور آن را بر روی سیستم خود نصب می کنند و انجام آن می پردازند.

تعداد نفرات مورد نیاز برای این بازی چقدر است؟

این بازی فکری به گونه ای طراحی شده است که همانند دیگر بازی های رومیزی مثل تخته نرد و شطرنج نیازمند به دو بازیکن و یا حریف می باشد. این دو بازیکن با حرکت مهره های خود به سمت یکدیگر و حذف مهره های رقیب سعی در از میان بردن حریف خود و پیروزی در این بازی می‌کنند.

تاریخچه بازی چکرز

بازی چکرز از جمله بازی های بسیار قدیمی می باشد که تاریخچه ای دیرینه و با سابقه دارد. طوری که قدیمی ‌ترین ابزار کشف شده و مربوط به این بازی تخت هایی از جنس خشت می باشد که متعلق به ۵۰۰۰ سال قبل می باشد و در حوالی بین النهرین یافت شده است. در روزگاران باستان این بازی با استفاده از سنگ های مخروطی شکل انجام می شده است.

نام قدیمی بازی چکرز چه بود؟

نام قدیمی بازی چکرز چه بود؟

این بازی با سابقه از گذشته های دور تعریف شده و با تغییراتی که در طول زمان داشته است امروزه به نام بازی چکرز شهرت دارد. در طول تاریخ در کشورهای مختلف نام های متعددی برای این سرگرمی انتخاب شده است که قدیمی ترین نام آن  «الکرک» می باشد و مربوط به  اقوام گذشته در بین النهرین می باشد.

این بازی چه قوانینی دارد؟

این بازی در کشورهای مختلف به روش های متفاوتی انجام می شود که هر کدام از این روشها نیز طرفداران خودش را دارد. تمامی این روش ها در اصول اصلی یکی هستند و فقط در جزئیات تفاوت کوچکتری با یکدیگر دارند. قوانین زیادی در خصوص این بازی تعریف شده از جمله این که مهره ها فقط در خانه سفید چیده می‌ شوند و فقط در خانه ‌های سفید حرکت می کند. همچنین حرکت مهره ها فقط رو به سمت جلو می باشد و نمی توانند به سمت عقب حرکتی داشته باشند.

عکس بازی چکرز را در کجا مشاهده کنیم؟

عکس های متعددی در رابطه با معرفی و توضیح بازی چکرز وجود دارد که این عکس ها در سایت های ارائه دهنده نرم افزار بازی و هم چنین سایت‌هایی که به معرفی آموزش این بازی پرداخته اند به اشتراک گذاشته شده است و با مراجعه به این سایت ها می توانید عکس های مربوط به آن بازی چکرز را مشاهده کنید.

قیمت بازی چکرز چقدر است؟

اگر بخواهید این بازی را به صورت آنلاین و مجازی بازی کنید خیلی راحت می توانید با دانلود نرم افزار آن از سایت های معتبر نسخه های آن را نصب کرده و به انجام بازی بپردازید. اما در صورتی که تمایل دارید این بازی را با استفاده از تخته و مهره های آن انجام دهید نیاز دارید که صفحه بازی چکرز را خریداری کرده و در اختیار داشته باشید در بازار قیمت های متفاوتی با توجه به نوع و جنس چوب به کار برده شده در این تخته وجود دارد و نمی ‌توان قیمت مشخصی را ذکر کرد.

بازی چکرز را چگونه خریداری کنیم؟

بازی چکرز را چگونه خریداری کنیم؟

افرادی که بخواهند تخته مربوط به بازی چکرز را خریداری کنند می توانند به مراکز فروش بازی های فکری مراجعه کنند و با توجه به بودجه و توان مالی که دارند تخته مورد نظر خود را خریداری کنند. البته لازم به ذکر است که هم می توانید به صورت حضوری و هم به مراکز فروش آنلاین این بازی مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. بازی چکرز در گروه چه بازی هایی قرار دارد؟

    این بازی جزء بازی های فکری است.

  2. اولین بار نشانه این بازی در کدام منطقه پیدا شده است؟

    اولین آثار مربوط به این بازی در منطقه بین النهرین کشف شده است.

  3. تعداد مهرهای این بازی مورد نیاز این بازی چه تعداد است؟

    برای این مهره به ۲۰ مهره سیاه و۲۰ مهره سفید نیاز است.

  4. نام قدیمی این بازی چیست؟

    در قدیم به این بازی الکرک گفته می شده است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید