بیوگرافی سرهنگ علیفر و سوتی های باورنکردنی او در گزارش فوتبال

علی رضا علیفر گزارشگر فوتبال ایرانی است که به خاطر داشتن درجه سرهنگی و خدمت در پلیس راهنمایی و رانندگی به او سرهنگ علیفر هم می گویند. او به جز گزارش فوتبال و سرهنگی، در سال های جوانی روزنامه نگار، بازیکن و مربی فوتبال هم بوده است. وقتی فوتبال را با گزارش علی رضا علیفر تماشا می کنید باید منتظر بالا رفتن صدای او و فریاد “تووووووی دروازه” در موقعیت های گل باشید و بعد از اینکه گل زده شد هم، با جمله معروف “ببینید جزئیات کار رو” به تماشای صحنه آهسته گل بنشینید. خنده سرهنگ علیفر هم یکی از چیزهایی است که زیاد در موردش خوانده و شنیده ایم.

در گزارش های فوتبال او اظهار نظرهای زیادی در مورد نکات فنی بازی و به خصوص در مورد کار مربیان تیم و سیستم دفاعی تیم ها خواهید شنید، البته تعجبی هم ندارد چون او چند مدرک مربیگری دارد و به این کار هم علاقه زیادی دارد. هر چند او فقط در سال های خیلی دور و در تیم های جوانان و امید باشگاه های دارایی و انتظام سابقه مربیگری دارد. البته به گفته خودش تا چند سال پیش پیشنهاد برای مربیگری تیم های شهرستانی داشته اما قبول نکرده است. به هر حال شناختی که ما از او داریم به گزارش های فوتبالش برمی گردد که آن هم با وجود حضور با سابقه اش، اما چندان برایش محبوبیت و شهرت ایجاد نکرده است.

  • با کلیک بر روی لینک مجری زن فوتبال می توانید جدیدترین اطلاعات درباره زنانی که در این حوضه فعالیت می کنند را بدست آورید.
سرهنگ علیفر کیست؟

سرهنگ علیفر کیست؟

سرهنگ علیفر از سلبریتی های معروف ایران و گزارشگر فوتبال ایرانی بسیار معروف است که سال ها در صدا و سیما مشغول به گزارش بازی های فوتبال تیم های ایرانی و خارجی بوده است. او علاوه بر گزارش فوتبال به عنوان روزنامه نگار، بازیکن و مربی فوتبال نیز فعالیت داشته است. او به عنوان سرهنگ در نیروی انتظامی و به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی هم کار کرده و به همین دلیل با نام سرهنگ علیفر هم او را می شناسیم.

او در 10 خرداد سال 1332 در تهران به دنیا آمده است و پس از تمام شدن درسش در دبیرستان بدر، وارد نشریه دنیای ورزش می شود و به عنوان خبرنگار در 16 سالگی فعالیت خود را آغاز می کند. علی رضا علیفر کار خود را به عنوان روزنامه نگار در نشریات ورزشی دیگر و با افرادی مانند جهانگیر کوثری و اردشیر لارودی ادامه می دهد. او در بحبوحه انقلاب، دانشجوی دانشکده افسری بوده است و مدرکش را در رشته حقوق قضایی می گیرد و پس از آن افسر شهربانی می شود. علی رضا علیفر سال ها به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی فعالیت کرد و در سال 72 با درجه سرهنگی بازنشسته شد. در همان زمان بود که در شبکه سه برای گزارشگری فوتبال تست داد و به عنوان گزارشگر فوتبال در این شبکه مشغول شد.

حالا کمی در مورد علایق این گزارشگر صحبت کنیم، اولین تفریحش تماشای فوتبال است و بعد از آن گوش دادن موسیقی و تماشای فیلم از کارهای مورد علاقه اش است. در زمینه فیلم و سینما، فیلم عصر یخبندان و همینطور فیلم محمد رسول‌ الله را خیلی دوست دارد. علاقه ای به دیدن فیلم های کمدی ایرانی ندارد و آن ها را هجو می داند و گفته اصلا ارشاد نباید به این فیلم ها مجوز اکران بدهد. فقط هم کارهای طنز خلاقانه مهران مدیری را می پسندد و تماشا می کند.

سینما رفتن و تماشای فیلم در سینما را دوست ندارد و گفته تا وقتی سی دی و دی وی دی هست چرا آدم باید به سینما برود. معیارش برای تماشای فیلم، اول قصه و بعد هم کارگردانی فیلم است. از کارگردانان سینمای ایران مسعود کیمیایی را دوست دارد و بیشتر طرفدار کارگردانانی است که در فیلم هایشان سبک خاصی را دنبال می کنند و فیلم قیصر کیمیایی را بهترین فیلم او می داند. در بین کارگردانان دیگر اصغر فرهادی را دوست دارد و فیلم های چهارشنبه سوری، درباره الی و گذشته را بیشتر از بقیه فیلم هایش می پسندد.

از بازیگران سینمای ایران مرحوم عزت الله انتظامی و علی نصیریان را تکرارنشدنی می داند. فیلم های هالو و گاو انتظامی را هم بسیار دوست دارد. از بازیگران جدید و جوان هم طرفدار شهاب حسینی و حمید گودرزی است.

شغل سرهنگ علیفر چیست؟

شغل سرهنگ علیفر چیست؟

علیرضا علیفر علاوه بر گزارش فوتبال که همه ما او را با این شغلش می شناسیم، روزنامه نگار، بازیکن و مربی فوتبال بوده است و همچنین به عنوان پلیس در راهنمایی و رانندگی تهران فعالیت می کرده است. در حال حاضر او سرهنگ بازنشسته است و چند سالی است که صدایش را به عنوان گزارشگر فوتبال کمتر می شنویم.

سرهنگ علیفر در زمانی که فوتبال بازی می کرد در تیم های برق و تاج تهران و در پست دفاع بود. او سابقه کمی هم در باشگاه پاس دارد اما نتوانست برای این تیم بازی کند. علیفر در مصاحبه هایش عنوان کرده که به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو در بازی های دانشکده افسری دیگر نتوانسته به فوتبال ادامه دهد و به همین دلیل از فوتبال خداحافظی کرده است. اما به دلیل علاقه به فوتبال که هنوز در وجودش بوده، تصمیم می گیرد تا در دوره های مربیگری در ایران و آلمان شرکت کند. او اولین مدرک مربیگری اش را سال 70 می گیرد و پس از آن، تا گرفتن مدرک مربیگری درجه یک فوتبال آسیا نیز پیش می رود. سابقه مربیگری علیرضا علیفر هم به تیم های جوانان باشگاه دارایی و انتظام، دستیاری منصور امیر آصفی و سعید آخوندی به ترتیب در تیم های بزرگسالان همین باشگاه ها بر می گردد.

علیرضا علیفر به دلیل بالا بردن به یکباره صدایش در گزارش ها و همچنین تحلیل های شخصی و فنی که در طول بازی دارد بسیار انتقاد می شود. اشتباهات علیفر در گزارشگری مانند جواد خیابانی، کم نبوده است که چندبار به دلیل جمع آوری اطلاعات از ویکی پدیا دچار این اشتباهات شده است و گاهی هم به دلیل اشتباه در معرفی بازیکنان مثل سال 98 که به اشتباه نام جلال حسینی را در ترکیب تیم لوانته آورد و همین موجب محرومیت چند ساله او از شبکه ورزش و گزارشگری شد. البته همین اشتباه او هم به دلیل برداشتن لیست بازیکنان دو تیم از سایت اسکای اسپرت بوده است.

یکی از دیگر علایق جوانی سرهنگ علیفر سینما بوده است و در آن زمان نشریات سینمایی نوروزی را حتما خریداری و مطالعه می کرده است. او پیشنهاداتی هم برای بازی در تلویزیون و سینما داشته که البته همگی برای بازی در نقش خودش بوده است، اما علیرغم علاقه اش به سینما آن ها را شایسته خود ندانسته و قبول نکرده است.

درآمد این گزارشگر چقدر است؟

دستمزدی که برای گزارش هر بازی به گزارشگران فوتبال در ایران داده می شود رقمی بسیار ناچیز است. در مورد شخصی مثل علی رضا علیفر که بازی های زیادی را در تلویزیون گزارش نمی کند درآمد قابل توجهی نخواهد بود. او برای اولین گزارشش فقط 10 هزار تومان گرفته که به سال 73 برمی گردد.

معروف ترین سوتی های سرهنگ علیفر در حین گزارش کدامند؟

معروف ترین سوتی های سرهنگ علیفر در حین گزارش کدامند؟

یکی از معروف ترین سوتی ها او در سال 95 و در زمان گزارش بازی تیم ملی لهستان در مقابل تیم ملی ایرلند بود که نام معمار ورزشگاهی که این دو تیم بازی کردند را اعلام کرد. این بازی از سری بازی های یورو 2016 بود و فردی که می دانسته سرهنگ علیفر اطلاعاتش را از ویکی پدیا فارسی می گیرد با دستکاری مقاله ای در مورد ورزشگاه، نام خودش یعنی امیر دولاب را برای معمار ورزشگاه درج می کند. سرهنگ علیفر هم از همه جا بی خبر این نام را در گزارشش مطرح می کند، تا اینکه پس از بازی متوجه اشتباه خود می شود و حاشیه هایی نیز به دنبال سوتی سرهنگ علیفر امیر دولاب اتفاق می افتد. او بعدا گفت که اطلاعات این استادیوم را از مقاله ورزشگاه آلیانز ریویرا در ویکی پدیا گرفته است و نمی دانسته این سایت قابل ویرایش و دستکاری است.

او همچنین در سال 98 در زمان گزارش بازی لوانته و رئال مادرید نام سید جلال حسینی را به عنوان بازیکن تیم لوانته آورد و گویا این اشتباه هم به دلیل استفاده از یک منبع دیگر بوده است. اشتباهی که موجب محرومیت او از گزارشگری به مدت چند سال شد. در سال 1401 هم بازیکن ایتالیایی یعنی مانوئل لاتزاری را به اشتباه متولد مسقط در عمان معرفی می کند که گویا این سوتی اش هم به دلیل دستکاری در ویکی پدیای انگلیسی بوده است.

مدتی تکیه کلام ها و سوتی های علیرضا علیفر یکی از سوژه های داغ برای دابسمش سازان شده بود، یکی از این دابسمش سازان فردی به نام محسن بروفر بود که بیشتر بر روی صدای گزارشگران فوتبال دابسمش می ساخت. محسن بروفر با ساختن دابسمش با جمله ای معروف از سرهنگ علیفر که می گفت “امان از فرهاد مجیدی” شهرت زیادی کسب کرد و در چند برنامه و حتی در برنامه نود هم دعوت شد. او حتی مدعی شده بود که دابسمش هایی که با صدای علیفر ساخته محبوببیت علیفر را هم دو چندان کرده است وعلیفر هم به این موضوع پی برده و طوری گزارش می کند که برایش سوژه بسازد.

سرهنگ علیفر توی دروازه های خودش را گاهی با چنان صدای بلندی می گفت که نه تنها بیننده تلویزیون حتی بقیه اهالی خانه چند متر از جایشان بلند می شدند. این هم مدتی سوژه شبکه های اجتماعی و کاربران شده بود و شوخی هایی با آن می کردند. همین شوخی ها باعث شد تا این گزارشگر فوتبال، در گزارش بازی های بعدی کمتر داد بزند.

عکس های علی رضا علیفر را در کجا مشاهده کنیم؟

عکس های علی رضا علیفر را در کجا مشاهده کنیم؟

برای دیدن عکس های این گزارشگر می توانید نامش را در گوگل جستجو کنید. از آنجا که او از سال ها پیش به این حرفه مشغول بوده است عکس های جوانی اش نیز در اینترنت موجود است که می توانید مشاهده کنید.

آدرس پیج اینستاگرام سرهنگ علیفر چیست؟

پیج اینستاگرام سرهنگ علیفر با آیدی alireza_alifar در این شبکه اجتماعی محبوب موجود است که در صورت تمایل می توانید او را دنبال کنید و پست هایی که به اشتراک می گذارد را ببینید. اگر هم می خواهید سوتی های او و دابسمش هایی که با صدای او ساخته شده را ببینید پیج های دیگری با نام سرهنگ علیفر در اینستاگرام وجود دارد که به این موضوع پرداخته اند.

این گزارشگر چه حاشیه هایی داشته است؟

به طور کلی صحبت های علیرضا علیفر چه در زمانی که بازی فوتبال را گزارش می کند و چه در زمانی که در برنامه های تلویزیونی مختلف به عنوان مهمان شرکت می کند، برایش حاشیه ساز است. او در یکی از همین برنامه ها گفت که قصد مربیگری برای یکی از تیم های لیگ برتر را دارد و پیشنهاداتی از تیم های شهرستانی دارد اما منتظر پیشنهاد تیم های پایتخت است چون نمی خواهد به شهرستان برود. در همین برنامه بود که او پپ گواردیولا مربی تیم های بزرگی چون بارسلونا، بایرن مونیخ و منچستر سیتی را یک مربی بی کیفیت خواند و گفت او فقط پول مفت می گیرد. البته او به جز خودش، مربیگری مجید جلالی را هم قبول دارد و این همبازی، هم محله ای و همکلاسی خود را یک مدرس فهمیده فوتبال می داند.

این صحبت او مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان فوتبال و مربیان داخل کشور از جمله خداداد عزیزی قرار گرفت، خداداد همچنین گفته بود آقای علیفر امیدوارم تیم بگیری. در مصاحبه بعدی علیرضا علیفر، خداداد را بی سواد و تاریخ مصرف گذشته نامید.

او مدتی از گزارش بازی های فوتبال در شبکه سه و ورزش محروم شد، دلیل محرومیت سرهنگ علیفر سوتی بود که در گزارش بازی تیم لوانته و رئال داشت. سوتی معروف و تابلویی از او که آوردن نام سید جلال حسینی در ترکیب تیم لوانته بود و شبکه ورزش مدتی او را از گزارش فوتبال کنار گذاشت. پس از این محرومیت بود که عنوان کرده بود که او هم از ایران می رود و پیشنهاداتی از یک شبکه فارسی زبان در لس آنجلس دارد و قصد دارد به آمریکا مهاجرت کند.

او 6 ماه قبل از این سوتی اش در برنامه ورزش و مردم با اجرای پیمان یوسفی، به عنوان مهمان برنامه در کنار مزدک و خیابانی حضور داشت. علیفر در واکنش به خیابانی که گفت گزارشگر هم مثل هر آدم دیگری اشتباه می کند، با نقل یک خاطره از اردشیر لارودی، گفت گزارشگر غلط می کند اشتباه کند.

بعد از سوتی او در آوردن نام فردی دیگر به جای معمار ورزشگاه یکی از بازی هایی که گزارش می کرد، او مورد انتقاد بسیاری افراد مثل رضا رشید پور قرار گرفت. امیر دولاب فردی بود که چون می دانست سرهنگ علیفر اطلاعاتش را از ویکی پدیا فارسی می گیرد با دستکاری ویکی پدیا، نام خودش را به جای معمار ورزشگاه بازی که سرهنگ علیفر قرار بود گزارش کند نوشت.

به دنبال این سوتی، حرکت عجیب سرهنگ علیفر در یک برنامه زنده در شبکه سه که به عنوان مهمان حضور داشت باز هم حاشیه هایش را بیشتر کرد. رضا رشید پور یکی از کسانی بود که پس از این سوتی علیرضا علیفر به آن واکنش نشان داده بود. در این برنامه تصاویری برای علیفر نشان داده می شد و مجری برنامه از او می خواست تا با دیدن تصویر یک کلمه در بیان آن تصویر بگوید. یکی از این تصاویر، رضا رشید پور بود که علیفر با دیدن او گفت بسیار از او ناراحت است و هر جا تصویرش را می بیند رو بر می گرداند. پس از این انتقاد او از رشید پور در برنامه زنده، رشید پور هم با گذاشتن پستی محترمانه از او عذرخواهی کرد.

همچنین عادل فردوسی پور در یک گزارش در حین بازی گفت اصلا چه کار داریم که این ورزشگاه را کی ساخته، و ادامه بازی را گزارش کرد و کنایه ای ریز به سوتی علیفر در آوردن نام امیر دولاب به جای معمار ورزشگاه بازی زد.

همسر سرهنگ علیفر کیست؟

همسر سرهنگ علیفر کیست؟

این گزارشگر فوتبال سال ها پیش ازدواج کرده است و از این ازدواج صاحب دو دختر شده است. او هیچ عکس و اطلاعاتی از مشخصات همسر و دختران خود منتشر نکرده است.

سرهنگ علیفر چند سال است به عنوان گزارشگر فعالیت دارد؟

او در زمان تاسیس شبکه سه و با قبولی در تست گزارشگری وارد این حرفه شد. این اتفاق تقریبا مربوط به سال های 72-73 است و پس از آن علیرضا علیفر از راهنمایی و رانندگی خود را بازنشسته می کند. از آن زمان تا به امروز او همچنان به عنوان گزارشگر مسابقات فوتبال در تلویزیون فعالیت دارد، هر چند فراز و نشیب های زیادی در این دوران داشته است. با وجود سابقه زیادی که او در گزارشگری فوتبال دارد، اما نتوانسته چندان محبوبیتی در بین مردم و فوتبال دوستان کسب کند.

مهم ترین بازی هایی که سرهنگ علیفر گزارش کرده کدامند؟

از سرهنگ علیفر گزارش های زیادی به یاد داریم، شاید در سال های اخیر صدای او را کمتر شنیده باشیم اما در دهه 80 یا 90 بیشتر شاهد گزارش فوتبال لیگ برتر ایران با صدای او بودیم. خصوصا بازی های تیم های پرطرفداری مثل استقلال و پرسپولیس و یا بازی های تورنمنت های بزرگ جهانی یا بازی تیم های بزرگی مثل رئال مادرید، که برخی از آن ها هم با سوتی و اشتباهات او ماندگار شدند. تا جایی که زمانی طرفداران تیم پرستاره رئال مادرید در ایران، دادن گزارشگری بازی رئال به علیفر را از سوی شبکه سه و برنامه گزارش ورزشی از عمد و به قصد آزار بینندگان می دانستند.

یکی از این بازی ها، بازی رئال مادرید و اسپانیول بود که اتفاقا مربوط به همین سه ماه پیش هم هست ( آگوست 2022). این بازی با گزارش سرهنگ علیفر از شبکه سه پخش شد و او علاوه بر مشکلات همیشگی گزارش هایش مثل فریاد زدن های یهویی و بیجا در بین گزارش آرام و یکنواختش، گزارش نکردن صحنه های حساس بازی به دلیل انتقادهای نابجا از بازیکنان و مربیان و صحبت های فنی اضافی و اطلاعات پیش پا افتاده و بی ارزشی که مثل همیشه از ویکی پدیا گرفته بود، چند سوتی و گاف دیگر هم داشت.

او در این بازی صحنه آهسته بازی را بدون اینکه متوجه شود، دوباره گزارش کرد آن هم پرشور و با هیجان خاص خودش و تا آخر بازی چند بار این اشتباه خود را تکرار کرد. به علاوه دقیقه 97 بازی در یک صحنه حساس بازی که حتما رئالی ها خوب یادشان است، کلا نفهمید که ماجرا چیست و کدام بازیکن روی کدام بازیکن خطا کرده و اصلا دلیل توقف بازی و بازبینی صحنه توسط داور مسابقه چه بوده است.

در حالی که داور بعد از بازبینی این صحنه، دروازه بان اسپانیول رو اخراج کرد و خطای پشت دروازه و پنالتی گرفت، آقای گزارشگر از آفساید و خطای بازیکن رئال صحبت می کرد. اوج اشتباه و اصرار بر اون هم تا جایی بود که علیفر اصلا متوجه نشد داور پنالتی گرفته و بعد از زدن پنالتی هم هنوز هم اصرار داشت که تیم داوری این صحنه رو اشتباه قضاوت کرده و باید خطا رو به سود اسپانیول می گرفت.

ویدیو گزارش های این شخص را در کجا مشاهده کنیم؟

فیلم گزارش بازی های فوتبال با صدای علی رضا علیفر در اینترنت موجود است و با یک جستجوی ساده می توانید آن ها را مشاهده کنید. به علاوه او همچنان یکی از گزارشگران فوتبال در صدا و سیما است و گزارش های او به صورت زنده از شبکه سه و شبکه ورزش پخش می شود.

این گزارشگر کجا زندگی می کند؟

در بیوگرافی سرهنگ علیفر گفتیم که او متولد تهران و محله امین حضور است و در حال حاضر همراه با همسر و دو دخترش در تهران زندگی می کند.

سوالات متداول

  1. نام سرهنگ علیفر چیست؟

    نام اصلی سرهنگ علیفر، علی رضا علیفر است و برخی از او به دلیل درجه سرهنگی اش با این نام هم یاد می کنند.

  2. سرهنگ علیفر اهل کجاست؟

    سرهنگ علیفر در خرداد سال 1332 در تهران متولد شده است و همچنان هم ساکن این شهر است.

  3. آیا سرهنگ علیفر قصد مهاجرت دارد؟

    علی رضا علیفر مدتی بعد از محرومیت و کنار گذاشته شدنش توسط شبکه ورزش از گزارش فوتبال، در مصاحبه هایش عنوان کرده بود که پیشنهاداتی از یک شبکه لس آنجلسی دارد و می خواهد مهاجرت کند. اما چند سال از این موضوع گذشته و او همچنان ساکن ایران است و دوباره به گزارش ورزشی بازگشته است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید