رکورد شنا پروانه جهان که بعد از 6 سال شکسته شد

اولین رکورد شنا پروانه در مسیر طولانی (50 متر) توسط فدراسیون بین المللی شنا (FINA) در سال 1957 برای مردان و زنان به رسمیت شناخته شد. پس از آن خیلی از شناگران در تلاش هستند تا بتوانند رکوردهای شنا را با نام خود به ثبت برسانند. در این مقاله اطلاعاتی را نسبت به این موضوع خدمت تان بیان کرده ایم.

رکورد جهانی مردان در مسافت 200 متر شنا پروانه چقدر است؟

رکورد جهانی مردان در مسافت 200 متر شنا پروانه چقدر است؟

بهتر است بدانید که خیلی از افراد پروانه را سخت‌ ترین نوع شنا می‌ دانند. در این نوع شنا حرکت پا ها همچون حرکت دلفین در آب است و از کمر آغاز می‌ شود. دست‌ ها نیز به‌ طور همزمان و از طرفین به سمت جلو پرتاب می‌ شود و با این عمل سر از آب بیرون آمده و هواگیری انجام می‌ شود.

حال جالب است که بدانید در شنا پروانه نیز تا به اکنون شناگرانی توانسته اند رکوردهایی را به نام خود به ثبت برسانند. به عنوان مثال مدتی قبل مایکل فلپس یکی از رکوردهای گینس مردان را در مسافت 200 متر شنا پروانه را در 1:52.03 به نام خود به ثبت رساند.

چه کسی رکورد جهانی زنان در مسافت 100 متر شنا پروانه را در اختیار دارد؟

لازم به ذکر است ورزش شنا در حال حاضر طرفداران و مخاطبان بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد و این موضوع باعث شده تا علاوه بر مردان، بانوان زیادی نیز در این ورزش به صورت حرفه‌ ای فعالیت کنند و حتی رکوردهایی را جا به جا و از آن خود کنند.

حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد جهانی زنان در مسافت 100 متر شنا پروانه در اختیار مگی مک نیل است که دوره شنای کوتاه 100 متر پروانه را با زمان 54.05 ثانیه به نام خود به ثبت رسانده است.

حال در رابطه با مگی مک‌ نیل به انگلیسی (Maggie Mac Neil) بهتر است بدانید که او زادهٔ 26 فوریهٔ 2000 است و شناگر زن اهل کانادا می باشد. مگی مک‌ نیل در مسابقات کشوری و بین‌ المللی در مجموع برندهٔ یک مدال طلا، یک مدال نقره، دو مدال برنز شده‌ است و رکوردهای ورزشی زیادی همچون همچون رکورد جهانی زنان در مسافت 100 متر شنا پروانه را در اختیار دارد.

در چه سالی رکورد جهانی شنا پروانه آخرین بار شکسته شده است؟

در چه سالی رکورد جهانی شنا پروانه آخرین بار شکسته شده است؟

شنای پروانه یکی از زیبا ترین و سخت ترین انواع ورزش شنا است که در اکثر مسابقات معتبر جزو پربیننده‌ ترین و محبوب ترین انواع شناست. پروانه نیاز به تکنیک مناسب دارد تا صورت گیرد و بسیاری از نوآموزان پروانه را سخت‌ ترین نوع شنا می‌ دانند.

حال با توجه به این که پروانه یکی از سخت‌ ترین انواع ورزش شناست، اما با این حال برخی از شناگران ماهر و حرفه‌ ای توانسته اند رکوردهای جهانی را در شنای پروانه از آن خود کنند. حال این موضوع را هم باید افزود که علی رغم انتقال توکیو 2020 به تابستان 2021 و عدم اطمینان زیاد در مورد همه گیری کووید-19، درسل سومین طلا از پنج طلای خود را در توکیو 2020 به دست آورد و رکورد جهانی 100 متر پروانه 49.45 ثانیه را ثبت کرد و 0.05 ثانیه تراشید.

در چه مسابقاتی این موارد ثبت می‌ شود؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید که اولین رکورد جهانی شنای 100 متر پروانه در مسیر طولانی (50 متر) توسط فدراسیون بین المللی شنا (FINA)، در سال 1957 برای مردان و زنان به رسمیت شناخته شد. این موضوع را هم باید افزود که در مسابقات شنای کوتاه (25 متر)، هیئت حاکمه جهان رکوردهای جهانی را از تاریخ 3 مارس 1991 به رسمیت می شناسد. در حال حاضر در FINA رکورد های جهانی شنا پروانه ثبت می‌ شود.

چه فاکتورهایی می‌تواند بر شکستن رکورد شنای پروانه تاثیر بگذارد؟

چه فاکتورهایی می‌تواند بر شکستن رکورد شنای پروانه تاثیر بگذارد؟

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، پروانه یکی از سخت‌ ترین اما با این حال زیبا ترین ورزش شنا به شمار می‌ رود که تنها برخی از شناگران ماهر و حرفه‌ ای می‌ توانند در مسابقات رسمی رکورد شنا پروانه را جا به جا و به نام خود به ثبت برسانند. حال بهتر است بدانید که فاکتورهایی همچون چگونگی نیم دایره شدن دست‌ ها به سمت بدن و یا این که کف دست‌ ها چگونه به سمت عقب فشار داده شود و نوع شکل‌ گیری بدن از فاکتورهای مهم برای شکستن رکورد پروانه به شمار می روند.

رکورد شنا پروانه در ایران

بهتر است بدانید که مدتی قبل متین بالسینی به عنوان اولین نماینده شنا ایران در این مسابقات در مرحله مقدماتی ماده 200 متر پروانه با حریفان خود به رقابت پرداخت. وی با رکورد 1:58٫83 – 200 پروانه را در استخر مسافت کوتاه شنا کرد و رکورد ملی این ماده را که قبل از این با زمان 02:01٫01 در مسابقات مسافت کوتاه قهرمانی جهان قطر مهر ماه 1400 به نام همین شناگر به ثبت رسیده بود، ارتقا داد.

بهتر است بدانید که این شناگر المپیکی ایران در پایان رقابت های ماده 200 متر استخر مسافت کوتاه قهرمانی جهان در رتبه 29 جای گرفت.

حال در رابطه با متین بالسینی بهتر است بدانید که متولد 1 اسفند 1379 در تهران است و به عنوان شناگر حرفه ای مشغول به فعالیت می باشد و دانشجوی رشته تربیت بدنی است که از کودکی وارد رشته شنا شد. او توانست در سن 20 سالگی رکورد شنای 200 متر را بشکند و تنها نماینده ایران در المپیک باشد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید